IOTUNN - Access All Worlds

IOTUNN - Access All Worlds

Dánsko nemá ani zďaleka tak silnú metalovú scénu ako ich severskí bratia. Je to však pochopiteľné vzhľadom na rozlohu krajiny a počet obyvateľstva. To však neznamená, že by nemali čo ponúknuť. Z posledných objavov spomeňme minuloročný debut ženského komanda KONVENT. A máme tu ďalší sľubný debut päťčlenného súboru z Copenhagenu IOTUNN.

No skutočný dôvod, prečo som siahol po tejto nahrávke, nemá s geografiou nič spoločné. Ten sa skrýva za mikrofónom a jeho meno je Jón Aldará. Tento borec z Faerských ostrovov má stále angažmán v kapelách HAMFERÐ, BARREN EARTH a hosťoval aj na niektorých nahrávkach spriaznených hudobníkov ako CLOUDS. Jeho nová kapela IOTUNN produkuje melodický death metal s presahom do progressive metalu. Zhruba by sa ich tvorba dala prirovnať k mixu HYPOCRISY, INSOMNIUM a BORKNAGAR. S obľubou používajú valivú rytmiku s jednoduchými dvojkopákmi, ktorú striedajú s rýchlejšími pasážami. Spolupráca bratského gitarového dua je typickou ukážkou severského strihu. Sólová gitara vytvára epické melódie, pričom jednoduchá doprovodka spolu s basou valcujú poriadne hutné podklady. Na debutový album je táto muzika pomerne vyzretá a pripomína skôr ostrieľaných harcovníkov. No v porovnaní s nimi má brutálne moderný zvuk. No v tomto prípade nie je pojem moderný synonymom uhladeného. Na jednej strane cítiť  snahu o vytvorenie surového a poriadne tučného gitarového zvuku. No následne ho akoby jemne upravili a vo výsledku má trocha syntetický nádych. A možno je to iba klam, pretože v skladbách sa vyskytujú aj klávesové party, ktoré sú ale zámerne utopené a tak len jemne dofarbujú výsledný sound. Na druhej strane to bol možno práve zámer. Mimochodom je pre dobro veci, že kapely experimentujú aj na tomto poli a neznejú ako cez kopírák.

Ale IOTUNN tak určite neznejú, na čom má veľkú zásluhu vokál. Pokiaľ nepoznáte spev Jóna Aldara, v skratke by som ho rozdelil na dve polohy. Jednak je to variabilný growl, ktorý je buď posadený poriadne hlboko alebo ho trocha priostrí. V tejto polohe predvádza vysoký štandard, ktorý ho ale až tak neodlišuje od iných talentovaných kolegov. Jeho špecialitou je čistý vokál, podľa ktorého ho spoznáte veľmi rýchlo. Má špecifickú farbu hlasu a aj svojskú techniku. Využíva v nej dlhé ťahavé tóny, ktoré sú nabité emóciami. V momente ako začne spievať dáva skladbám obrovský priestor a vzdušnosť. Jeho hlas vie vtlačiť kompozíciám pompéznosť, no vie ich zatiahnuť aj do smutnejších polôh. Jeho talent posúva ich hudbu na vyššiu úroveň. No bez kvalitného hudobného podkladu by to nešlo a preto jeden bez druhého by sa nezaobišli. Album obsahuje sedem položiek, z ktorých by som vypichol dve. Skladba "The weaver system" pre mňa predstavuje najvýraznejšieho zástupcu, ktorý reprezentuje túto nahrávku. Je v nej všetko, čo definuje ich hudbu. Epická vznešenosť skombinovaná s metalovou dravosťou. Druhou výraznou skladbou je "Laihem's Golden Pits", ktorá má v sebe neskutočnú dravosť. Je ako energetický nápoj, ktorý ťa vystrelí do hlbokého vesmíru. Toto je skladba, ktorú by som umiestnil na záver koncertného setlistu. Vyvrcholenie a totálne vygradovanie. Mimochodom ten vesmír som nespomínal bezdôvodne. Celá nahrávka sa zaoberá touto tématikou a je do nej vložený aj filozofický rozmer.

IOTUNN vydali mimoriadne vydarený debut "Access All Worlds", ktorý nie náhodou zobralo pod svoje krídla vydavateľstvo Metal Blade Records.

9 / 10

1. Voyage of the Garganey I