POETRY IN TELEGRAMS - Johny Štefeček

Poézia vo forme hudobných telegramov

POETRY IN TELEGRAMS - Johny Štefeček

Ak ste doteraz náhodou nenarazili na senický hudobný projekt Poetry In Telegrams, tak to vám ušlo jedno z najzaujímavejších minuloročných prekvapení a je na čase túto chybu opraviť. Kapelu a všetko s ňou súvisiace vám bližšie priblíži jej jediný regulérny člen, hlavný iniciátor a mozog toho všetkého, Johny Štefeček.

Ahoj Johny, na začiatok by som ťa rád poprosil, aby si mi v krátkosti (či "dlhosti", čo ti viac vyhovuje), povedal o genéze Poetry in Telegrams. Kedy sa zrodila myšlienka projektu, čo ju poháňalo, ako dlho trvalo kým to dospelo k debutu, či odkiaľ sa vzal názov?
Myšlienka minimalistického, dvojzložkového projektu sa zrodila už niekedy začiatkom nového tisícročia. Po rozpade našej kapely Diadem, ktorá fungovala 15 rokov, som chcel vyskúšať trochu iný model a prístup. Predvojom Poetry in Telegrams bolo duo Introvarts, s ktorým sme dokonca stihli odohrať dva koncerty. Na 4 roky som následne zakotvil v čiste inštrumentálnej trojke a po rozpade našej senicko-pezinskej zostavy som sa konečne začal opäť zaoberať vlastnými pesničkami. Na jeseň 2012 bol už na svete názov Poetry in Telegrams a kompletný projekt dostal reálne kontúry v roku 2013. 10. apríla 2014 o 18h bola spustená naša webová stránka a vtedy sa to všetko odhalilo aj pre verejnosť. Čo sa týka názvu, chcel som niečo, čo by naozaj vystihovalo tento projekt a myslím, že sa to podarilo. Moje piesne sú akési krátke, minimalistické hudobné telegramy. A k tomu poetické...  Myslím, že na rôzne brutálne témy je tu dosť iných kapiel. 

Taktiež mi niečo prezraď o tvojom hudobnom pozadí, kapele Diadem, o tom, ako si sa premostil až k Poetry in Telegrams?
Diadem sme založili - ešte ako gymnazisti - so spolužiakom Petrom koncom 80-tych rokov. Začali sme od nuly a dotiahli sme to až na top slovenského undergroundu (citujem redaktorov). Bolo to zaujímavých 15 rokov, ale potreboval som sa posunúť k niečomu novému. Myslím si však, že kto mal rád pesničky Diademu, bude sa mu páčiť aj Poetry in Telegrams, lebo môj skladateľský rukopis tam je stále prítomný. Samozrejme, posunul som sa hudobne i textovo, ale nie je to obrat o 180 stupňov.

Ako by si opísal hudbu, ktorú hráš, kto sú tvoje vzory a odkiaľ čerpáš inšpiráciu?
Pre zjednodušenie väčšinou uvádzam, že ide o alternatívny rock, keďže sovo "rock" znesie takmer všetko, ale až také jednoznačné to zasa nie je. :) Je to niečo medzi alternatívnym rockom a alternatívnym metalom, s presahmi do rôznych žánrov. V dvojke! Ak sa pýtaš na inšpiráciu a vzory, nikdy som nemal nejaký idol v zmysle: chcem hrať/vyzerať ako ten a ten. Mal som obľúbené kapely (vyrastal som napr. na skupine ABBA, neskôr som mal rád thrash, potom generáciu nu-metalových kapiel, ale tiež všeličo okolo alternatívnej muziky i klasiky), no myslím, že moja tvorba je aj tak trochu inde alebo je to možno mix všetkých tých rôznorodých vplyvov.

Tvoja nahrávka „Songs for Desperate Lovers“ obsahuje viacero zaujímavých mien, napríklad meno Thomasa Langa (ktorého si možno väčšina bude pamätať z reality show od Dream Theater). Taktiež je s albumom spájané meno Rolanda Grapowa a v minulosti ti vypomáhal aj Paul Ortiz a.k.a. Chimp Spanner. Ako si prišiel k týmto menám? Alebo ako oni prišli k tebe?
EP Songs for Desperate Lovers vzniklo v spolupráci s Thomasom Langom, ktorý mi nahral všetky bicie a s Rolandom Grapowom, ktorý sa postaral o zvuk nahrávky. S Thomasom som sa spoznal vďaka Shanovi Gibsonovi (Korn, Jonathan Davis), ktorý ma naňho nakontaktoval. Asi nemusím spomínať, že v rockovej brandži sotva nájdeš lepšieho bubeníka. S Paulom a Rolandom som si písal už dlhšie - prvé piesne som chcel nahrávať už v roku 2013, ale vyšlo to nakoniec až v minulom roku. Som len rád, že môj projekt má takéto medzinárodné obsadenie. 

Aké je to pracovať s takýmito profesionálmi svetového kalibru?
Je to nepochybne inšpirujúce. Každý z tých troch je špičkou vo svojom žánri a všetci sú veľmi príjemní a sympatickí chlapíci. 

Si teda jediný regulárny člen kapely. Plánuješ nejaké turné? Ako to máš v pláne riešiť v budúcnosti, doplníš zostavu o stálych hudobníkov alebo sa budeš spoliehať na nájomných hudobníkov?
Je to môj projekt, nechcem sa dohadovať s desiatimi ďalšími členmi a robiť nejaké dramatické kompromisy. Nevýhodou tohto formátu je však koncertovanie. Thomas je väčšinou v USA, resp. behá so svojimi workshopmi po celom svete, takže ťažko ho sem dotiahnem na nejaké regulárne turné. Otázka koncertného či permanentného bubeníka je stále otvorená, ale nechcem ju vyriešiť za každú cenu.

Prečo len 4 skladby? Naozaj, prečo? Na tak vynikajúci materiál je to sakramentsky málo.
Poetry in Telegrams funguje od začiatku trochu inak ako klasická kapela. Od spustenia webovej stránky www.poetryintelegrams.com v apríli 2014 sa prezentujeme jednotlivými singlami (telegramami), ktoré tu postupne vychádzajú. Po pozitívnych ohlasoch na ne som si povedal, že by nebolo zlé zosumarizovať moju doterajšiu tvorbu s bubeníkom Thomasom Langom aj na oficiálnom nosiči. Predsa len je to trochu iné, keď vyjde aj lisované CD s parádnou obálkou a s promotion okolo toho. S Thomasom som doteraz nahral 4 piesne a všetky 4 sa nachádzajú na tomto EP, plus bonus: videoklip k Juliet and Romeo. Na web-stránke mám aj singel s Paulom Ortizom, ale nechcel som "miešať piate cez deviate", takže preto zatiaľ tie 4 songy. Dôvodom vydania EP bolo aj zviditeľnenie môjho projektu - nie som zatiaľ v pozícii veľkých kapiel, ktoré môžu 10 rokov pracovať na full-albume. Radšej teda menšie porcie, ale častejšie.

Môžeme teda rátať s nástupcom v krátkom časovom horizonte, ktorý by vyplnil deficit po tvojej hudbe?
Určite ani v roku 2015 nebudem "spať na vavrínoch". Všetko je však vo vývoji, takže nerád by som predbiehal. Je to dobrodružstvo pre mňa a snáď aj pre našich fanúšikov. Každopádne treba sledovať oficiálnu webovú stránku www.poetryintelegrams.com - to je hlavné médium (tu takisto nájdete každý týždeň nový príspevok v sekcii BLOG) a tiež FB-stránku www.facebook.com/poetryintelegrams, ktorá slúži ako pripomienkovač. Napriek tomu, že Poetry in Telegrams nie je (aspoň zatiaľ) koncertná kapela, chcel by som byť s fanúšikmi v intenzívnom kontakte.

Album „Songs for Desperate Lovers“ je prvým počinom Poetry in Telegrams. Aký máš z neho ty sám dojem?
Nie je to celý album, je to EP, ale v podstate je to ucelený koncept. Hudobne i textovo. Ja osobne som veľmi spokojný s piesňami i vizuálom a EP sa páči aj Thomasovi, ktorý by ho asi sotva propagoval v USA, keby s ním nebol spokojný. A že on už toho počul a ponahrával "mraky", to snáď nemusím hovoriť. Toto CD sa dá získať zatiaľ výlučne cez našu stránku (e-mail kontakt: poetryintelegrams@gmail.com).

Prečo názov albumu „Songs for Desperate Lovers“, skrýva sa v ňom nejaká symbolika ?
Spomínal som, že aj textovo je EP pod jednou strechou. Všetky piesne sa nejakým spôsobom dotýkajú témy "láska" a s láskou sú, ako viete, väčšinou spojené mnohé problémy a prekážky. Rád by som však povedal, že rozhodne nejde o nejaké cukríkové balady. 

Ak by som ťa mohol poprosiť, priblížil by si jednotlivé skladby, či celok poslucháčom aj koncepčne? Jedná sa o nejaký koncept, alebo si skôr žijú vlastným životom?
Songy žijú i vlastným životom, ale zjednocujúcou témou je - ako som povedal - láska. Asi nie najtypickejšia téma v metalovej muzike, ale možno je to preto, že táto tematika je veľmi sprofanovaná. Na druhej strane - čo je väčšia téma v živote? Každopádne, snažil som sa ju uchopiť po svojom. Na EP nájdete 4 skladby: Juliet and Romeo, The Place (to je asi najstarší song, má minimálne 10 rokov), Point Zero (pieseň s obľúbeným ukulele) a záverečná Miracles. Videoklip Juliet and Romeo si treba prehrať v PC, keďže audio-sústavy zväčša nemajú žiadny monitor. :-)

Kto stojí za tvojím prvým oficiálnym videom k skladbe „Romeo and Juliet“, ako vznikal námet videoklipu?
Kvalitná vizuálna stránka projektu - to je od začiatku jedna z mojich priorít a preto sa aj v tejto oblasti snažím spolupracovať s tými najlepšími. Za videoklipom stojí Jakub Šteinecker a jeho tím. Námet sme dali dokopy spoločnými silami a realizácia už bola potom hlavne na ňom a na hercoch - Gregorovi Hološkovi a Eliške Harnúškovej. V klipe sa mihne aj Thomas Lang a ja, hoci len na fotkách. Keď hovoríme o vizuálnej stránke, musím pochváliť aj prácu dot2dot, ktorí stoja za logom i obálkou projektu.

Keď už tu bol ten koniec roka a všetci bilancujú, čo teba hudobne nadchlo, prekvapilo alebo možno sklamalo v roku 2014 a poprípade na čo sa tešíš v roku 2015?
Viem, že za všetkým okolo muziky je veľa práce, takže nikoho tu nebudem haniť. Čo ma v roku 2014 potešilo - toho by bolo veľa, ale teda spomeniem aspoň niečo: zvuk nového albumu Slipknot je výborný, potešilo ma osobné stretnutie so Stevom Vaiom a s chlapcami z Letive a Karnivool, ktorí tu odohrali výborné koncerty. Z novších kapiel ma zaujali napríklad Marmozets či Royal Blood. Zo slovenskej scény som toho počul málo, ale začína tu byť čoraz viac dobrých kapiel - či už ide o zaujímavý Holotropic, thrashový ČAD atď.

Neviem, ako je to u teba, čo sa filmov/seriálov týka, ale nedávno boli vyhlásení víťazi Zlatých Glóbusov, si spokojný s výsledkami? Mal si nejaké preferencie v tejto oblasti?
Boli časy, keď som nevynechal takmer žiadnu filmovú premiéru. Mám rád najmä režisérov, ktorý majú svoj vlastný rukopis a názor. Milujem napr. Lynchove veci a veľmi ma potešila správa, že sa točia nové časti Twin Peaks. Golden Globes som ešte nestačil pozrieť, ale za uplynulé obdobie som sa naozaj venoval predovšetkým muzike, takže mnohé filmové novinky mi ušli. Na záver info pre filmárov - ak budete chcieť využiť moje piesne v dobrom filme, dajte vedieť! :-)

Informácie o rozhovore

Odpovedal/-li:

Webová stránka:

Informácie o rozhovore

Uverejnené: 2015-01-07 02:36:51

Prečítané: 1317x

Autor: Tomáš Švonavec

Tomáš Švonavec

Názory redakcie

Chýba názor redakcie