ABORTED - Sven "Svencho" de Caluwé

Všetci, prosím, zomrite!

ABORTED - Sven

To, že belgickí brutal-krutal-maniaci ABORTED poctili v decembri svojou prítomnosťou Banskú Bystricu, už asi viete. Pre nás to bola jasná výzva a tak po príchode na miesto smerovali moje kroky priamo k frontmanovi tohto zoskupenia. Musím povedať, že Sven "Svencho" de Caluwé je vskutku príjemný chlapík, pričom nemal problémy prebrať so mnou široké spektrum tém točiacich sa okolo death metalu, nového albumu (po jeho predchodcovi „Strychnine.213“ si dali nezvyčajne dlhšiu pauzu), aktuálnych problémov ľudstva, ale aj toho, čo vlastne „spája" všetky živé bytosti - smrti.

V čase tohto rozhovoru ste aktuálne na turné s DECAPITATED a FLESHGOD APOCALYPSE. Ako prebiehali prípravy a čo ste si od neho sľubovali? Stále nebola celkom objasnená účasť/neúčasť DECREPIT BIRTH.
Nuž, DECREPIT BIRTH na tomto turné nie sú, ak sa nemýlim, kvôli záležitostiam týkajúcich sa rodiny. Jeden z ich členov má nejaké rodinné problémy, o ktoré sa musí postarať a to je jediné, čo vieme. Prípravy boli fajn. Zaradili sme si do playlistu niekoľko skladieb z „Engineering The Dead", v rámci jeho desiateho výročia... a cvičili sme niekoľko týždňov.

Spomenul si „Engineering The Dead". Nezdalo sa mi, že by tento album mal v diskografii ABORTED špeciálnu pozíciu.
Tak vieš, je to desať rokov, odkedy tá nahrávka vyšla. Normálne by mal vyjsť album „Global Flatline", ktorý obsahuje aj dva bonusy pôvodne z „Engineering...". Veľa fanúšikov ho považuje za jeden z najdôležitejších v našej tvorbe a niektoré tie skladby sme nehrali naozaj dlhú dobu, tak aj preto. Dôvod je aj ten, že nový album stále nevyšiel, ale bez ohľadu na to sme toto turné chceli spraviť špeciálnym.

The Decimation Of Europe Tour sa skladá z tridsiatich koncertov v rôznych kútoch nášho svetadielu. Čo robíte preto, aby ste takúto megaakciu prežili bez ujmy? Dá sa na to vôbec pripraviť?
Zas až tak strašne dlhé nie je, sú to štyri týždne. V minulosti sme zažili aj šesť alebo osemtýždňové, takže toto je ako nič (smiech). Ale je to fajn, štyri týždne sú normálna dĺžka na tour. Samozrejme to je záťaž na telo, stane sa, že niekto ochorie, potom mu je lepšie, unavíš sa, zase ti je lepšie... proste tá únava príde, ale veď o to ide, zvyčajne na konci.

Ako vlastne vyzerá váš bežný deň počas tohto nekonečného cestovania?
Zobudíš sa, naješ sa, vyložíš všetky veci, čakáš... Ideš predávať merch, odohráš si a ideš do postele. Asi tak nejako (smiech). Ale hlavne čakanie, to je 80% tvojho dňa. Veď aj teraz.

A je niečo, čo vám tu vyslovene chýba? Určite ste museli na čas zanechať rodiny, deti...
To je jasné. Doma mám ženu, môjho malého psa, ktorý mi veľmi chýba... Taktiež moja práca, priatelia a proste tá realita života a práce, ktoré vykonávam. V mojom primárnom zamestnaní som vedúci grafického oddelenia firmy na vývoj aplikácií pre iPhone. A ešte samozrejme spomeniem bežné zdravé jedlo, keďže tu ti často dajú niečo podobné, alebo rovnaké... Nie je to, ako doma.

Poďme k novej doske. Čo symbolizuje názov „Global Flatline"? Oproti predošlým je pomerne jednoduchý.
...To pretože je to veľmi jednoduchá správa: „Všetci, prosím, zomrite!“ Chcem, aby celá ľudská rasa zomrela a bola zničená. Taká je správa ABORTED. Vždy tomu tak bolo, ale na tejto nahrávke obzvlášť.

Prezraď, prosím, dojmy z nahrávania a celkového produkovania albumu. Zaujíma ma, či vaši vydavatelia Century Media Records nefrflali, že vám to toľko trvá.
No mali sme aj nejaké prestoje behom pár rokov. Ale zabralo to toľko času, lebo sme chceli mať istotu, že to bude lepšie než naposledy. So „Strychnine.213“ sme neboli veľmi spokojní, takže sme teraz chceli spraviť najlepšiu vec, akú vieme, veď je to tak trochu možno aj comeback našej kapely. Nahrávanie bolo vážne rýchle, celé nám to zabralo tri týždne (nahratie, mix, mastering). Stalo sa tak v Dánsku, bývali sme na samote v malom domčeku blízko štúdia a boli to dlhé dni ťažkej práce, ale stihli sme to. Bol tam hlavný producent a sme veľmi radi, že to takto prebehlo.

Podľa môjho názoru sú vaše novšie nahrávky hudobne prístupnejšie, hoci ste pridali aj na progrese. Aký máš názor na také porovnanie?
Je to asi najextrémnejšia doska v našej histórii. Veľmi dobre sme sa pohrali s dynamikou skladieb - máme tu veľa naozaj rýchlych, ale tiež sú tu dve pomalé, doomové. Sú to veci znejúce trochu ako CROWBAR a slúžia ako rozdelenia medzi tými extrémnymi deathmetalovými strieľačkami. V porovnaní napr. s debutom je to oveľa viac extrémne.

Pri metalových spevákoch bola v minulosti dôležitá špecifickosť konkrétneho hlasu. Tebe sa tento jav podaril docieliť v brutal death metale. Bol to tvoj zámer používať odlišný štýl growlingu než väčšina iných spevákov?
Fúha, tak toto beriem ako kompliment. Neviem teda, asi súhlasím. Ja sa proste snažím ísť podľa seba a byť sebou. A ak to pre ľudí môže byť inšpiratívne, tak je to super, naozaj som rád. Áno. Je množstvo spevákov, ktorí znejú ako ďalší iní, čo som ja nikdy nechcel robiť. Aj ja som samozrejme, ako každý, ovplyvnený určitými ľuďmi, ale vždy som sa chcel snažiť znieť ako JA. Takže, ohľadom mnohých ľudí snažiacich sa znieť ako „presne tento“ chlap, alebo“"ten a ten" chlap - myslím si, že je proste dôležité používať hlas, ktorý je naozaj tvoj.

Vo vašej tvorbe bolo vždy dostatok „gore" tematiky. Zažili ste niekedy kvôli tomu problémy s cenzúrou?
V minulosti áno, keď sme vydali „Engineering The Dead". Je tam skladba s názvom „Nailed Through Her Cunt", tak tá bola cenzurovaná v Nemecku. Ale odvtedy... neviem o ničom. Myslím si, že s rokmi si ľudia uvedomili, že death metal nerovná sa automaticky zabíjať ľudí po vypočutí týchto kapiel, že je to forma umenia a možnosť, ako zo seba dostať von frustráciu alebo čokoľvek. Nie je také hrozné, ako to bolo. Keď napr. CANNIBAL CORPSE vydali „Tomb Of The Mutilated", bol to veľký problém, veď vieš... v Nemecku nemôžu hrať nič pred „The Bleeding". Čas teraz uplynul a podobne ako pri filmoch, mnohé veci už viac nie sú šokujúce.

Prezradíš nám niečo o vašej spojitosti s akciou Metalheads Against Racism (Metalisti proti rasizmu)?
Je to už dávno, ale je to prirodzene niečo, čo my podporujeme. Naše posolstvo je, že chceme, aby KAŽDÝ zomrel, čo znamená, že nenávidíme všetkých rovnako. Sme kapela, ktorá neverí v rasizmus alebo nejakú inú zaujatosť (mám v kapele chlapíka, ktorý je Žid, v druhej kapele máme zase čierneho gitaristu), je to naozaj jedno. Ľudia sú kreténi a to sa podľa farby pleti nerozlišuje.

Toto by bolo na dlhšiu debatu, tak teraz radšej niečo z histórie. Ktoré kapely ťa priviedli k tvrdej hudbe? Boli aj také, čo ťa konkrétne inšpirovali ku vzniku ABORTED?
No jasné, je ich viac. Primárna inšpirácia z deathu boli SUFFOCATION, CRYPTOPSY, CARCASS a ENTOMBED, to asi tie hlavné. Keď som po prvýkrát počul „Symphonies Of Sickness" alebo „Effigy Of The Forgotten", povedal som si: „Áno, toto chcem robiť!" Teraz sú to legendárne albumy, klasiky. U mňa vlastne nastalo také opozitum, keďže na tvrdej hudbe som začínal s NAPALM DEATH, DEICIDE, proste ťažšie kapely... a potom neskôr som sa dostal k BLACK SABBATH a ostatným.

V našom svete dnes vládnu peniaze a povrchnosť. Ty si z Belgicka, ale žiješ teraz v Izraeli. Aké hodnoty tam preferujú bežní ľudia, ak by si to mohol porovnať s tunajšou Európou?
Nuž, síce nepoznám aktuálnu ekonomickú situáciu Slovenska, neviem, aké to je tu...

V prdeli...
Áno. V Izraeli to tiež tak bolo, hoci teraz to začína byť znovu o niečo lepšie a stabilnejšie. Samozrejme viem, čo sa deje s Gréckom, UK a teda asi aj s vami. Je to v peknej riti, ale vieš... takto je to všade. Ekonomická kríza je tu z jednoduchého dôvodu, že ľudia sú sprostí a utrácajú peniaze, ktoré nemajú. A ľudia na vysokých pozíciách si tých prachov berú priveľa. Tiež aj tie banky; niekde sa už schyľuje k bankrotu, ale banky si aj tak dávajú milióny skurvených eur do svojich vreciek. So svetom nie je niečo v poriadku, niečo, čo všetci vedia. Neviem, či sa môže situácia zlepšiť. Možno, ale... ľudská povaha je taká, aká je. Ľudia sú chamtiví a ja si nemyslím, že sa to niekedy zmení.

Čo myslíš, keby nebolo ABORTED, kde by si dnes asi bol a čo by si robil?
Pravdepodobne by som bol v base za zabitie (smiech). To preto, že ich neznášam. No fakt neviem, nemám poňatia. Možno moju druhú prácu, ale aj k tej som sa dostal cez spojitosť s našou hudbou, takže celé je to nejako prepojené.

Ešte k tomu Izraelu - dôvod pobytu je vlastne tvoja manželka; ona je odtiaľ a dokonca som sa dočítal, že tiež spieva v jednej kapele.
V roku 2002 sme hrali v Izraeli prvýkrát. Stretli sme a zostali sme v kontakte. Síce sme vtedy až tak nekomunikovali, ale tak naozaj sme sa spoznali tuším v 2004.-tom, keď tam hrala moja vtedajšia druhá kapela, LENG TCH'E. Sme spolu už šesť rokov, vzali sme sa asi pred tromi-štyrmi. Máme aj kapelu, kde spievame spoločne. Volá sa SYSTEM DIVIDE a je to zmes death metalu s takým MNEMICovským štýlom. 

Informácie o rozhovore

Odpovedal/-li: Sven "Svencho" de Caluwé

Webová stránka:

Informácie o rozhovore

Uverejnené: 2011-11-11 00:00:00

Prečítané: 629x

Autor: Marek "Fajo" Falat

Marek

Názory redakcie

Chýba názor redakcie