LAIBACH a ich hypnotické predstavenie

LAIBACH a ich hypnotické predstavenie

Slovinská electro-industrialna legenda LAIBACH vydala tento rok nový album "Also Sprach Zarathustra", začiatkom novembra vyrazila na európske turné a hneď jeho druhá zastávka pripadla na Prahu. Túto hudobnú veličinu som nikdy predtým naživo nevidel, očakával som teda niečo neobvyklé a mimoriadne špecifické. Bude však tento hudobný, od metalu pomerne vzdialený experiment, vhodný pre čitateľov Metaliria? 

Už prvých pár minút na mieste činu (organizátori zvolili príjemný, multižánrový klub Palác Akropolis) ma utvrdilo v tom, že áno. V publiku bolo možné stretnúť osadenstvo od starých depešákov, cez mladších gothikov až po dlhovlasých metalistov a rockerov. 
LAIBACH si vystačili bez predkapiel a celý večer bol len o nich. Členovia tohto jedinečného zoskupenia, za silnejúceho hlukového podmazu, začali postupne vychádzať na pódium od 20:00. Prvou registrovateľnou stopou z ich programu bol "Von den drei Verwandlungen". Celkovo môžeme dnešný setlist rozdeliť na dve časti - prvú polovicu zabrali veci z novinky "Also Sprach Zarathustra" a druhú staršia tvorba. Z aktuálnej dosky Slovincov odznelo až 10 skladieb. Mnohé z nich sú inštrumentálne, mnohé ani nemajú tradičnú industriálnu rytmiku, ale sú skôr pokojnejšie. Kapela v zložení bicie, gitara, syntezátor a klávesy/syntezátor však nudu, ani monotónnosť nepripustila a útroby klubu naplnila vskutku experimentálnymi zvukmi. Nechýbali prvky ambientu, orchestrálne pasáže a rôznorodé sample. Minimalisticky pôsobilo predstavenie frontmana Milana Frasa, ktorý sa objavil len v niektorých momentoch a svojim drsným, hlbokým hlasom odriekaval úryvky z diela Friedricha Nietzscheho. Približne po 40 minútach sa za mikrofónom prvýkrát objavila i Mina Špiler. Najskôr pôvabne odspievala zasnenú klipovku "Vor Sonnen-Aufgang" a následne načala onú pomyselnú druhú časť setlistu.

Experimentálny večer od tohto momentu nabral na obrátkach, najmä čo sa industrialu týka. LAIBACH neraz pritvrdili, ba v zopár momentoch ponúkli aj niekoľko tvrdorockových fragmentov. Milan Fras, sťaby multilingvista, dnes „spieval“ dovedna štyrmi jazykmi - okrem najpoužívanejšej nemčiny došlo i na angličtinu (napr. v "Hell:Symmetry" či "See That My Grave Is Kept Clean", ktorá bola zároveň jediným coverom koncertu), rodnú slovinčinu (v "Anti-Semitism", "Brat Moj" a "Ti, ki izzivaš") a v jednom prípade dokonca na francúzštinu.

Po decentnom rozlúčení sa, nasledoval návrat kapely v podobe dvoch prídavkov a následne až nečakane skorý záver - už po 100 minútach. Je fajn, že sa LAIBACH chcú naživo prezentovať takmer výlučne vlastnou tvorbou, ale bez legendárneho "Opus Dei", resp. "Leben Heißt Leben" to akoby nebolo kompletné. Do tých 20 minút, ktoré zostávali z pôvodne avizovaného času, by sa ešte čosi zmestilo, publikum však i napriek tomu z odchádzalo z tohto vypredaného koncertu spokojné. 
Mimochodom, pochváliť musím aj kvalitný, viac-menej čistý zvuk, znamenité videoprojekcie, vkusné kostýmy hlavných predstaviteľov, ale napr. aj počet ľudí v klube. Akcia bola síce vypredaná, no našťastie nie „přeprodaná“ a v počte približne 700 hláv sa v priestoroch klubu dalo v pohode prežiť. To je na takýchto koncertoch vždy plus a za pravdu mi dal aj kolega Martin Mayer, ktorý sa svojim objektívom pozrel na LAIBACH vo Viedni.

Za udelenie akreditácií ďakujeme agentúre Obscure Promotion a vydavateľstvu Mute Records.


FOTO: Martin Mayer (fotené vo Viedni)

Informácie o koncerte

Názov: LAIBACH a ich hypnotické predstavenie

Dátum: 05.11.2017 - 06.11.2017

Miesto: PRAHA - Palác Akropolis, WIEN - Arena Wien

Kapely: LAIBACH - martial industrial/ambient (SLO)

Informácie o reportáži

Uverejnené: 2017-11-07 20:37:31

Prečítané: 402x

Autor: Marek "Fajo" Falat

Marek

Názory redakcie

Chýba názor redakcie