JERGUŠ ORAVEC 3JO, The Youniverse

JERGUŠ ORAVEC 3JO, The Youniverse

Retro znova letí. Staré oblečenie, staré stoličky, stará hudba sú pre určitú skupinu mladých ľudí spôsobom, ako si vytvarovať vlastnú identitu v kontraste s konzumnou spoločnosťou a jej unifikovaným produktmi. Skupiny ako GRAVEYARD, RIVALS SONS, BLUES PILLS, WOLFMOTHER alebo WHITE STRIPES sú asi najznámejšími predstaviteľmi „retro“ vlny v súčasnej rockovej hudbe, hlásiacej nielen návrat k hudobným koreňom rockovej hudby 60. a 70.rokov (blues, soulu a rock´n´rollu,...), ale k jej vizuálnemu štýlu a spôsobu tvorenia hudby (analógové nahrávanie, platne). K tomuto širšiemu hudobnému a spoločenskému prúdu by som so špecifickou slovenskou prímesou priradil aj sólovú tvorbu Jerguša Oravca a jeho druhej kapely s Tammy Nižňanskou, THE YOUNIVERSE.  

Jerguš Oravec má na svojom konte čerstvý sólový album „Na Ramenách Otcov“, na ktorého počesť zorganizoval spolu s kapelou THE YOUNIVERSE začiatkom roku 2017 turné po slovenských kluboch s jednou českou zastávkou v Brne. V príjemne zaplnenom hudobnom klube „Stará Pekárna“ odohral v sobotu 4.3.2017  dvojkoncert, z ktorého dojmy a pojmy vám zhrniem v nasledujúcich odsekoch.     

Oravcova kapela sa nám predstavila v podobe klasického rockového tria v zložení Jerguš Oravec – gitara, spev, Denis Pagáč – basa a Peter Schön – bicie. A publikum rozhodne nešetrila v intenzite svojho hudobného vystúpenia. Hneď z prvej skladbe „Cry“ z propagovaného sólového albumu „Na Ramenách Otcov“ mi nabehla husia koža pri úvodnej melancholickej melódii a predovšetkým pri expresívnom gitarovom sóle. Jerguš Oravec vie nielen ako vygradovať svoj sólový part, ale aj ako sa pohrať s  náladou skladby pomocou jemných odtieňov hry na gitare a pestrej škály efektov. Zároveň ale Oravec neskĺzal do samoúčelného sólovania a vždy sa držal v mantineloch skladieb. Oravec ako gitarista v sólach nezaprie svoje vzory, podľa môjho ucha predovšetkým Jimiho Hendrixa a Jimmyho Pagea. Silnou stránkou koncertu a tvorby Jerguša Oravca sú slovensky otextované piesne.  Z podobného súdka ako „Cry“ odohralo 3JO skladby „Povedz“ a „Amadeus“ opäť s nádherne vystavanými gitarovými sólami a atmosférou. Nádherne psychodelickým príspevkom bola pieseň „5 čiar“ s abstraktným mnohovýznamovým slovenským textom. Opäť ďalší zimomriavkový kúsok. Jedným z vrcholom koncertu bol singel z EP „Aries“ „You Won´t Get Away“ s hravým popovým 70kovým groovom  a výraznou basovou linkou. Na koncerte bola skladba zahraná s veľkou energiou, tvrdšie a obohatená o basgitarové sólo. Oproti koncertu z roku 2015, na ktorom som bol v Bratislave sa hrala iba jedna prebratá vec a na moje veľké potešenie išlo o „Baby Do Not Cry“ od kapely DEŽA URSÍNYIHO Soulmen. Nádherná pripomienka slovenskej bigbítovej histórie, ktorá perfektne zapadla do atmosféry koncertu a ukázala nadčasovosť Ursínyiho tvorby. V priebehu koncertu došlo aj na tklivé bluesové čísla, z ktorých by som vypichol pieseň „Starena“ s ľahko morbídnym textom o dôchodkyni a atmosférou ako od starých bluesových majstrov. Oravec s 3JOm hral nakoniec čosi okolo hodiny a koncert bol ukončený zľahka netypicky bubeníckym sólom. Škoda, že kapela nehrala dlhšie, osobne by som zniesol ešte aspoň polhodinu takejto hudobnej kvality.

Po kratučkej pauze nastúpila na pódium kapela THE YOUNIVERSE na čele so speváčkou a frontwoman Tammy Nižňanskou a gitaristom Jergušom Oravcom, aby predstavila svoju zmes  garážového rocku, surf rocku, bluesu s americkou nádychom. Vystúpenie začalo atmosféricky piesňou „Purple Please Peak“, v ktorej speváčka vystupuje iba s gitaristom. Po skončení na pódium dobehol zvyšok kapely tvorenou Šimonom Vladárom (basa, klávesy) a Adamom Olexíkom (bicie) a začali sa hrať skladby predovšetkým z debutového EP „Raise Hell, Kid“. Publikum si vypočulo skladby ako „Ash“ s hopsavým rytmom alebo „Strawberry Milkshake“ s psychodelickou atmosférou, skresleným riffom a zľahka bizarným textom. Kapela uzavrela svoje vystúpenie coverom od JACKA WHITEA „Lazaretto“ Vystúpenie THE YOUNIVERSE pôsobilo ako facka od zfetovaného hipíka, čo má rad punk. Úder bol celkom tvrdý, ale hipík poriadne netrafil a vlastne to bolo celé mienené v dobrom. Z kapely sálala veľká energia a chuť hrať. Oravec pôsobil uvoľnene, keď sa mohol sústrediť iba na hranie a sólovanie. Tammy Nižňanská je vynikajúca frontwomanka, ktorá svojím uhrančivým spevom a pódiovým prejavom strhávala na pódiu na seba väčšinu pozornosti divákov. Škoda niektorých technických problémov, ktoré zbytočne zbrzdili tempo a rytmus koncertu. Ale to sú detaily, ktoré sa vyladia pravidelným hraním. Za seba musím pochváliť „americký“ feeling kapely a jej tvorby. Na rozdiel od Oravcovej sólovej tvorby si v prípade THE YOUNIVERSE neviem predstaviť slovenské texty. Kapely na mňa pôsobila ako pocta americkej hudobnej tradície 50. až 70.rokov, z ktorej vychádza aj Oravec ako sólový umelec a v THE YOUNIVERSE sa dostáva naplno na povrch.

Jerguš Oravec s 3JOm a THE YOUNIVERSE ponúkli v Brne fanúšikom klasickej rockovej hudby z prelomu 60.tych a 70.tych rokov výnimočný koncertný zážitok. Množstvo vlastnej tvorby s kvalitnými textami, minimum prebratých vecí, moderná pestrofarebná zmes známych hudobných štýlov. Čo viac si fanúšik kvalitnej rockovej hudby môže priať? ;) A netreba zabúdať na príjemný bonus – ide o mladých hudobníkov, ktorí nám tu ešte nejaký ten piatok vydržia na rozdiel od pomaly odchádzajúcej generácie otcov zakladateľov klasického rocku. Myslím, že v prípade Jerguša Oravca a THE YOUNIVERSE sa ešte máme v dobrom na čo tešiť.

 

Informácie o koncerte

Názov: JERGUŠ ORAVEC 3JO, The Youniverse

Dátum: 4.3.2017

Miesto: Stará Pekárna, Brno

Kapely: JERGUŠ ORAVEC 3JO, The Youniverse

Informácie o reportáži

Uverejnené: 2017-03-29 00:00:00

Prečítané: 450x

Autor: Michal Puchovský

Michal Puchovský

Názory redakcie

Chýba názor redakcie