WASTE OF SPACE ORCHESTRA - Syntheosis

WASTE OF SPACE ORCHESTRA - Syntheosis

Holandský hudobný festival Roadburn je známy aj vďaka jedinečným vystúpeniam a nevšedným kolaboráciám. Tieto originálne sety sa mnoho krát už nikdy nezopakujú, no občas ich postihne aj iný osud. Minulý rok tam vystúpilo jedno zaujímavé hudobné teleso, ktoré vzniklo zlúčením kapiel ORANSSI PAZUZUDARK BUDHA RISSING. Nazvali sa WASTE OF SPACE ORCHESTRA a vystúpenie sa stalo podkladom pre tento album.

Výsledkom spojenia je hypnotizujúci progresívny metal, v ktorom možno vystopovať žánre ako doom metal, black metal či psychedelický rock. V skladbách rozvíjajú podmanivé hudobné motívy, ktoré miernymi mutáciami a častým opakovaním vytvárajú halucinogéne nálady. Táto čarovná hudba vás prenesie do snového vesmíru a pod vplyvom psychotropných tónov vás prevedie neprebádanými galaxiami. Priestor okolo vás je síce temný a tajuplný, no nejde z neho strach ani hrôza. Najväčšiu hrozbu predstavuje možnosť, že presvedčíte mozog o normálnosti tohto stavu a do reality sa už nebudete chcieť vrátiť. Svet WOSO je pestrofarebný a prudko podnecuje predstavivosť. Negatívnu energiu tu vytvára predovšetkým spev, ktorý sa snaží rozsievať strach a šialenstvo. Čiastočne sa mu to aj darí, no len do istej mieri. Stále tu prevláda zvláštna psychedelická atmosféra a pokrútený vesmír pôsobí skôr upokojujúco. V druhej polovici nahrávky akoby zosilnel prínos „budhistov“ a vy sa ocitáte v začarovanom kruhu, v ktorom sa odohráva magický rituál. Okolo ohňa posedávajú traja šamani a s neprítomným pohľadom odriekavajú prastaré fínske zaklínadlá. Nad nimi sa tvorí tajuplná polárna žiara, ktorá osvetľuje okolité lesy. V nich nervózne pobehujú zvieratá, ktoré cítia vo vzduchu nadprirodzené sily. Jednotlivé hudobné motívy sa cielene rozvíjajú a postupne menia svoj charakter. Miestami som si pri počúvaní albumu pripadal ako v hypnóze a často som nevnímal svoje okolie. Napriek množstvu nálad, ktoré hraničia so šialenstvom má nahrávka takmer meditačné účinky. Ani jedna z kapiel sa nesnaží silou mocou presadiť svoj hudobný koncept, aj keď prínos ORANSSI PAZUZU mi príde o niečo výraznejší. Zároveň obe vytiahli veľmi silné zbrane a ich spojením znásobili ich účinok.

Tento nevšedný album prináša poslucháčovi nádherný hodinový trip, ktorý svojím účinkom môže spôsobiť miernu závislosť. Ja ju rozhodne pociťujem.

9,5 / 10

1. Void Monolith