WARBRINGER - Woe To The Vanquished

WARBRINGER - Woe To The Vanquished

Mladú thrashovú krv azda najlepšie vystihujú kalifornskí WARBRINGER. Celkom počuteľne vzdávajú hold klasikom, ibaže majú aj svoj štýl, ktorý sa nepodobá ani na jedno z uvedených či iných mien. Pred časom sa tu rozčuľoval nad inou (pizza) thrashovou kapelou a ich neschopnosťou zaujať. Ponúka sa teda otázka: kde je potom hranica úspechu v modernom thrash metale? Ukazuje sa, že kľúčová je versatilita a schopnosť napísať skladbu, ktorá žánrové trópy trochu popiera, no zároveň sa k nim hlási. No a WARBRINGER? Tí povýšili túto nutnosť na umenie.

Prvých sedem skladieb ponúka hutný a do detailu vypiplaný thrash - nie príliš vzdialený albumom "Worlds Torn Asunder" a, v menšej miere,"IV - Empires Collapse". Toť prvý rozdiel oproti HAVOK - iba jediná pieseň prekračuje päť minút, ale zmien tempa, rýchlosti, či iných prekvapení nájdete nespočetne. Tento zhustený, nie však prehustený štýl v kombinácii s detailistickou aranžérskou prácou, umožňuje viacnásobný posluch. Príkladom nech je posledná polminúta "Descending Blade" - už-už sa zdá, že skladba končí, ale na záver odznie ešte jedna, ultrarýchla sloha, ukončená antiklimaxom:

"Never saw the bullet / Never felt the impact
Just the sound of the rifle's crack / And everything went black
"

A bum. Náhly koniec. Tento prístup ku skladaniu vytvára nesmierne pohlcujúci, skoro až filmový zážitok (nie nepodobný fantastickému minuloročnému počinu VEKTOR). Mrazivé klávesové pozadie "Spectral Asylum" či chaotické zmeny tempa pod paľbou v "Shellfire" sú na tom podobne. Riffová štruktúra ostáva na všetkých miestach pevná, aj keď sama osebe nie je až tak dramatická a strhujúca, ako by mohla byť. To je však neduh celej generácie mladších thrasherov.

WARBRINGER vás jednoducho vtiahnu do svojej hudby, a potom je možno aj jedno, že "Remain Violent" je niečo ako ódou na pochodové tempo, ktoré zbožňujú EXODUS. Nenápadne má na tom podiel aj chrapľavý krikľúň John Kevill, ktorý doslova šteká príkazy ako armádny dôstojník. "Woe To The Vanquished" je najdramatickejší album WARBRINGER, a práve John, jeho bezprostredné texty a záľuba vo vojenských témach dávaju albumu silný charakter. Opäť, HAVOK sa majú čo učiť.

Nová zostava kapely je na vysokej muzikantskej úrovni, najmä technika "sólo príde zničoho nič" funguje v prvých siedmich skladbách úplne fantasticky. Aj bicie vedia poriadne pridať na intenzite, pričom niektoré prechody sú až progresívne. Čím sa dostávame k záverečnej "When The Guns Fell Silent". Jedenásť dramatických minút bitky pri Verdune v piatich častiach. Prevažne sa nesie v strednom (pochodovom) tempe, a hoci tento prístup nie je ničím novým, WARBRINGER sa s nimi popasovali úctyhodne. Úvod a záver sú trošku natiahnuté, ale mierne disonantná tretia a intenzívna štvrtá časť stelesňujú imerzivitu, hlavný cieľ kapely. Rýchlejšie tempo rozhodujúceho útoku a následná sólová výmena vás doslova prenesú k Verdunu so slovami:

"Husbands and lovers, fathers and sons...we break them, yes, we are the guns!"

S opakovaným posluchom "Woe To The Vanquished" moje hodnotenie vždy o kúštik stúplo. A následne som si uvedomil, že práve skladateľská metóda, ktorú WARBRINGER naznačili na predošlých dvoch diskoch a plne stelesnili na tom novom, je naozaj kumšt. Možno nie o krok, ale o pol kroku vpred, avšak (spoločne s technickejšími VEKTOR) americkí nositelia vojny sú stále lídrami svojho hudobného hnutia. K tomuto albumu majú po riffovej stránke najbližšie SLAYER, po kompozičnej METALLICA, po tematickej SODOM, ale tá zlúčenina, ktorá sa napokon vykryštalizovala, sa volá WARBRINGER. A je smrteľná.

8,5 / 10

01. Silhouettes
02. Woe To The Vanquished