VOTUM - :Ktonik:

O poľskej tvrdej hudbe už som sa vyjadroval v recenzii na nedávnu novinku RIVERSIDE, a dalo by sa povedať, že stav stále platí - tamojšie progresívne kapely majú v sebe cit pre vyjadrovanie emócií bez prehnanej ekvilibristiky. To je aj prípad VOTUM, kapely, ktorá sa práve na RIVERSIDE vo svojich začiatkoch celkom silne ponášala. Po trojročnej odmlke, a najmä výmene speváka však majú v roku 2016 príležitosť odlíšiť sa.

Nový spevák VOTUM, Bartosz Sobieraj, má hlas položený v nižších až stredných polohách a  chameleónsky mení výraz podľa toho, čo pieseň potrebuje. Dokáže spievať v napätých vyšších tónoch, ale vytasí aj zúrivý rev, ktorý by sa pokojne mohol vynímať v nejakej švédskej deathovej kapele. Pomáha aj fakt, že niektoré vokálne linky sú naozaj úderné - napríklad dlhé tóny v refréne "Vertical". Sobieraj funguje ako prostredník medzi hudbou a poslucháčom, už len preto, koľko rôznych emócií do svojho výkonu vie vtesnať. Kvôli strhujúcemu spevu je ":Ktonik:" výraznejším albumom, než jeho predchodcovia.
Hudobne patrí štvrtý album VOTUM medzi ten druh progu, ktorý kladie dôraz na atmosféru a dobre napísané a zaranžované skladby, vhodne striedajúce medzi tichšími a tvrdými pasážami. A hoci by snobskejšia vrstva fanúšikov asi nadávala, pri dôslednom počúvaní sa ukazuje, že skladby nie sú vôbec jednoduché ani po muzikantskej stránke. Napríklad "Simulacra", okrem toho, že je asi najtvrdšou piesňou na albume, mení rytmus zhruba tak každú minútu a Adam Lukaszek svoju súpravu naozaj nešetrí. Po kompozičnej stránke je nový VOTUM veľmi blízky švédskej scéne - najmä skladateľsky umierneným kapelám, ako sú WOLVERINE či novšia tvorba KATATONIE - s bonusovou dávkou tvrdosti. Valivých riffov je na ":Ktonik:" asi toľko, koľko je Poliakov po celom svete, hoci občas na úkor sól. So spomínanými WOLVERINE spája kapelu zmysel pre gradáciu a opatrné kontrastovanie emocionálnejších momentov, aby mohol vyniknúť Sobieraj (doomová "Greed"). Treba vypichnúť aj klávesy, ktoré vlastne nie sú sólovým nástrojom, ale rôzne samply a ambientné steny robia z ":Ktonik:" album, ktorý je zároveň chladný, ale aj prístupný. Toľko spätosť s KATATONIOU.

Paradoxom je, že piesne, ktoré sú trochu viac metalové fungujú podstatne lepšie, ako nežnejšie tóny "Blackened Tree" či "Last Word". Ani singlovka "Satellite" nemá tú silu, ako ostatné piesne - príliš sa spolieha na refrén. Okrem absencie výrazných gitarových sól tiež VOTUM občas chýba moment prekvapenia. Piesne oživujú už spomínanými, tichými, ambientnými pasážami. Ale odviazať sa a hodiť technickú pasáž, prípadne odlišný hudobný štýl, to od VOTUM nečakajte. Na druhej strane, o to celistvejšie tento album znie. Je veľmi jednoduché vypočuť si ho od začiatku do konca - a to viackrát, pretože vďaka rezervovanejšej inštrumentálnej stránke je doslova radosť objavovať drobné detaily.

Novinku VOTUM môžem s pokojným srdcom odporučiť - má jasný cieľ, nápad a príjemne depresívnu atmosféru, len občas je trošku predvídateľný. Výmena speváka je určite náročným momentom - no Bartosz Sobieraj našiel svoje miesto a trúfam si povedať, že má potenciál na to, aby sa stal elitným vokalistom. VOTUM s vydaním ":Ktonik:" našli pevnú pôdu pod nohami a sú krôčik od toho, aby o sebe dali vedieť podstatne širšiemu publiku, než doteraz. Zaslúžia si to.

8,5 / 10

01. Satellite
02. Greed