VEKTOR - Terminal Redux

VEKTOR - Terminal Redux

Ako ďaleko sa dá zájsť? To je filozofická otázka nielen za tými najlepšími sci-fi dielami, ale aj za extrémnymi a progresívnymi kapelami. Medzi ne sa zaradili aj VEKTOR, americká štvorica okolo Davida DiSanta. Kapela mala raketový úvod. Ich prvotina, "Black Future" kombinovala rýchly thrash s technickými pasážami a občasnými vplyvmi black-metalu a druhý album "Outer Isolation"v tomto trende pokračoval. Obidve dosiahli veľmi solídne uznanie. Čo ďalej? Na to sa čakalo niekoľko rokov a až teraz prichádza "Terminal Redux".

Vplyvy disonantných gitár v štýle VOIVOD sú stále prítomné a posilnené menej prebasovaným mixom. Spájanie riffov zasa pripomína najkomplikovanejšie kompozície MEGADETH či FORBIDDEN. VEKTOR si však uchovávajú svoju vlastnú tvár, neboja sa siahnuť ani po čistých gitarách. A zároveň - aranžérska práca sa konečne začína drať na povrch. Použitie rôznych efektov je krokom smerom k skutočnej extralige. Pretože hráčsky sú VEKTOR nepriestrelní.

To je dobre počuteľné v úvodnej "Charging The Void", ktorá priamo nadväzuje na techniku predošlej dosky a pridáva bonus v podobe nečakaných blast-beatov a ešte nečakanejšieho vokálneho zboru. DiSanto stále jačí a chrčí, pripomínajú najviac hlas Ihsahna či Daniho Filtha. Na technickejšiu a viac disonantnú strunu hrá potom "Cygnus Terminal". Obidve tieto piesne nastavia skladateľskú štruktúru dosť voľne. Skôr pripomínajú sieť riffov a nápadov, než ucelené skladby, čo je nesmierne výživné pre viacnásobný posluch. Členitosť leitmotif väčšiny albumu, ale aj nájde sa miesto aj pre silné refrény, okolo ktorých sa nápady zhlukujú (treba začať asi singlovkami "Ultimate Artificer" a najmä skvelej "Pillars of Sand").

Muzikantské schopnosti štvorice sú, ako som už spomínal, okúzľujúce - sme pri tretej "LCD (Liquid Crystal Disease)", ktorej zbesilý tappingový úvod sa počas slohy pravidelne pripomína. Trojka je asi najthrashovejšou a najchytľavejšou piesňou na albume. DiSantovu nemilosrdnú mantru "Have them screened" si nevymažete z pamäti, a do toho hneď dve spomalenia. Gitaristi sa predháňajú v rýchlosti a zmenách tempa, často aj v rámci jedného riffu. Rytmická sekcia má tiež svoje žiarivé momenty inde - napríklad úvodná súhra bicích a rytmickej gitary v "Ultimate Artificer". Alebo basová sólová sekcia v závere "Psychtropia", ktorá vie pripraviť aj Joeyho DeMaia o jeho hrdú mužnosť? Súčasný thrash je o detailoch - napriek tomu, že s výnimkou troch piesní používajú VEKTOR rovnakú formulku, je odlišností na "Terminal Redux" veľmi veľa.

VEKTOR evidentne nestačilo, že znejú tak originálne, ako kedysi VOIVOD, a asi preto sa rozhodli spísať aj textovo koncepčný album. Príbeh sa točí okolo nepodareného experimentu na človeku a následnom mocenskom prevrate za pomoci technologickej manipulácie. Po "Psychotropia" sa texty zrazu presunú do silnej filozofickej roviny. V "Pillars of Sand" prichádza uvedomenie - totálna kontrola populácie je beznádejná: "The unrepentant nature of all // Everything falls ". Myslím, že Jean Paul Sartre by bol fanúšikom VEKTOR. Po textovej stránke je "Terminal Redux" rovnako náročný, ale nesmierne hutný album.

Posledných 22 minút patrí iba dvom skladbám - skutočne epický záver. Najprv zdanlivo baladická "Collapse", kde DiSanto najprv celkom úspešne skúša čistý spev, len aby do prekrásnej gitarovej melódie na záver vygradoval do čírej bolesti a zúfalstva. No a potom... "Recharging The Void". Prvá polovica je typická kompozičná VEKTORovina, s hudobnými odkazmi na úvodnú pieseň albumu. Potom sa prelomí do dlhej, pokojnej pasáže, akcentovanej zborom, len aby znova nabrala tempo a na konci skĺbila melodický riff, blast-beat a viachlas.

Možno táto recenzia vyznie ako zaryté fanúšikovské dielko. Ale VEKTOR sú jednoducho výnimoční, ako používajú klasické (tech-) thrashové elementy odlišným spôsobom. Dynamika, členitosť a kreativita tretieho albumu VEKTOR v mnohom pripomínajú veľdielo MEGADETH, "Rust In Peace". Už len tá túžba pustiť si 73-minútový album viackrát po sebe o mnohom vypovedá. Takže, späť k úvodnej otázke... ako ďaleko sa dá zájsť? VEKTOR majú odpoveď a tá sa volá "Terminal Redux". Nádherné dielo a album roka. Minimálne.

10 / 10

01. Charging The Void
02. Cygnus Terminal