ULVER - Flowers of Evil

ULVER - Flowers of Evil

Na poslednej nahrávke "The Assassination of Julius Caesar" doznievala ich experimentálna vlna, ktorú zakomponovali do elegantného synthpopového závoja. Nový album ULVER je oprostený od výraznejších experimentov a nahradili ju decentné rockové prvky. V princípe však nadväzuje na jej odkaz a rozvíja tento prekvapivý trend skupiny.

Na jednej strane pociťujem miernu nostalgiu za originálnejšou tvorbou súboru, ktorá vznikala začiatkom milénia. Na strane druhej musím uznať kvality, ktoré nová tvorba v sebe uchováva. Nehovoriac o fakte, že v istom období tvorili viac menej inštrumentálne skladby, čo mi pripadalo ako nevyužitý potenciál. ULVER bez Garmovho vokálu je ako Lynchove filmy bez zvuku. Jeho hlasivky sú jeden z najvýraznejších inštrumentov súboru a je škoda ho nevyužiť. Nové skladby sú viac minimalistické a čo sa týka aranžmánov, sú priamočiarejšie. To však neznamená, že by boli nudné. Stačí sa započúvať do niektorých gitarových pasáží. Skôr mi pripadá, že hudba je akoby oprostená od výraznejších prekvapení a necháva tak viac vyniknúť hĺbavé texty. Opäť sa tu nachádzajú ženské vokálne vsuvky, ktoré najviac pripomínajú klasickú popkultúru. Sú však nesmierne vkusné a v kombinácii s temnými textami pôsobia paradoxne veľmi hrozivo. Celkovo mi príde novinka o niečo temnejšia a chladnejšia než "cézar". Je to však skôr hypnotická a trochu odovzdaná temnota. Nemá tendenciu poslucháča vystrašiť, len mu ukazuje odvrátenú stranu ľudskej povahy.

Texty, podobne ako u svojho predchodcu, prepájajú rôzne historické udalosti s odkazmi z biblie, čím naznačujú isté prepojenia. Vzťah "boha" a človeka je nevyčerpateľná téma a ULVER k nej pristupujú svojským spôsobom. Obliehanie náboženskej sekty Davidiánov v roku 1993, či zhodenie atómovej bomby na Hirošimu, odkazujú na temnú minulosť. Predpokladám, že práve tu vyrastajú pomyselné kvety zla, ktoré sú našou prirodzenou súčasťou. Znepokojivé obrazy nájdeme aj v odkazoch na filmovú tvorbu klasikov, akými boli Ingmar Bergman či Pier Paolo Pasolini. Najsilnejšou skladbou albumu je pre mňa hneď úvodná "One Last Dance". Len dúfajme, že jej refrén nenaznačuje budúcnosť kapely.
(„My sme vlci, toto je naša pieseň, sme pripravení vyraziť, posledný tanec.)

ULVER sú hudobní dobrodruhovia, ktorých cesty sú nevyspytateľné. Ich hudba si však zachováva veľmi vysokú úroveň. "Flowers of Evil" dokazuje, že aj synthpop je možné robiť s eleganciou a invenciou.

9 / 10