THE FERRYMEN - The Ferrymen

THE FERRYMEN - The Ferrymen

Ronnie Romero, Magnus Karlsson, Mike Terrana. To znie ako chrumkavá hudobná pochúťka pre fanúšikov power metalu, že áno?

Švédsky gitarista (a taktiež veľmi plodný skladateľ) Magnus Karlsson je známy svojím pôsobením v nemeckej heavy/powermetalovej úderke PRIMAL FEAR, v AOR projekte KISKE/SOMERVILLE alebo skladaním piesní pre hviezdne spojenie dvoch veľkých metalových „hlasov“ Russella Allena a Jorn Landeho v projekte nazvanom lakonicky ALLEN/LANDE. Práve na posledné menované hudobné zoskupenie nadväzuje The Ferrymen asi najviac svojou formou a charakterom piesní. Dobré bude ešte pripomenúť si, kto je Ronnie Romero. Chilský rodák zažiaril v roku 2016 ako nový spevák oživených RAINBOW a okamžite si získal priazeň fanúšikov a kritikov ako jeden z najväčších žánrových vokálnych talentov súčasnosti, schopný sa v priebehu jedného koncertu vžiť do Dia, Gillana a Coverdalea bez straty dôstojnosti a s vlastným výrazom. Dalo sa preto očakávať, že sa čoskoro začnú objavovať hudobné „allstar“ skupiny, v ktorých bude hosťovať práve Ronnie Romero. THE FERRYMEN je prvým takýmto projektom a v nasledujúcej recenzii sa pozriem bližšie na „zúbky“ tým najlepším piesňam z jeho debutovej dosky.

Na úvod môžem rovno konštatovať, že kombinácia diovského vokálu Ronnieho Romera, skladateľského rukopisu Magnusa Karlssona a guľometnej kanonády bicí Mikea Terrany, funguje spolu na jednotku a výsledkom je (pre mňa) jedna z najlepších heavy/power metalových dosiek roka.

Začiatok tomu ešte úplne nenasvedčuje, pretože „End of the Road“ pôsobí relatívne nevýrazne. Hneď druhá pieseň „The Ferrymen“ vylepší úvodný dojem,  nastaví latku kvality veľmi vysoko a udrží si ju až do konca. Titulná pieseň nesie v sebe megachytľavú melódiu a doslova exploduje v refréne z kategórie nadpozemských. Romero prvýkrát ukazuje, že patrí medzi svetovú spevácku extratriedu. Jeden z vrcholov celého CD. „Still Standing Up“ zase svojím symfonickým úvodom pripomenie AVANTASIU, od ktorého plynule prejde do monumentálneho gitarového riffu. Skladba pomyselne vyvrcholí v jednom z najlepších refrénov a Romerov talent zase žiari naplno. „Cry Wolf“ pôsobí na mňa pre zmenu viac hardrockovo odľahčenejšie, v ničom ale nezaostáva za inými piesňami čo do kvality. „One Heart“ je hudobná mňamka, ktorú uvedie akustická gitara a symfonické aranžmány. Romero spieva skôr v nižších polohách a postupne buduje svojím hlasom epickú, zľahka melancholickú atmosféru. Opäť sa dočkáme silného refrénu a epických powermetalových sól. Je cítiť, že Karlsson sa vyhrajkal s každým sólom až do dokonalosti. V závere nás pieseň vyprevadí do fade-outu Romerovými jemnými hrami s hlasom. Bomba. Pri „How The Story Ends“, „Enter Your Dream“ či „Eyes on the Sky“ mi znova ostáva tá radosť konštatovať, že ide o výrazné melodické metalového kúsky, v ktorých dostáva Romerov hlas maximálny priestor sa predviesť v celej kráse. Predovšetkým druhá menovaná pieseň ma často „núti“ pospevovať si refrén a patrí k najlepším piesňam dua Romero/Karlsson. „Eternal Night“ je pre mňa posledný vrchol dosky, súhra symfonických prvkov, powermetalovej gitary a majestátneho vokálneho prejavu Romera je dokonalá. Posledná „Welcome to my World“ je ale prekvapivo jeden z najtvrdších kúskov na doske s výraznými gitarami a bicími. Zvláštna voľba na záver. Pieseň sama o sebe nie je zlá, ale ako záver by omnoho lepšie pôsobila „Eternal Night“.

Aby som len nechválil, tak za jediné negatívum považujem fakt, že pri bližšom rozbore je poznať, že má väčšina piesní veľmi podobnú štruktúru. Začína sa symfonickým úvodom alebo gitarovou „výšivkou“, ktoré majú za úlohu predstaviť hlavnú melódiu piesne. Do toho nastúpi hlavný riff a  Ronnie Romero začne majestátne spievať. Predovšetkým refrény sú veľmi melodické, v dobrom zmysle chytľavé, spevné, zložené Romerovi na mieru tak, aby mohol vyniknúť jeho sýty diovský vokál. Po všetkých drnčivých riffov a sólach pôsobí akustická gitara v „One Heart“ mimoriadne osviežujúco a je bohužiaľ jedinou výnimkou. Absentujú balady klasického strihu, asi najbližšie k nim má „Eternal Light“. Všetky piesne sa taktiež nesú v podobnom rytme, čo, pri všetkej úcte k bubeníckemu majstrovstvu Mikea Terrany, neprispieva k pestrosti. Na druhú stranu jeho výrazné a hrmotné bicie v dobrom prispievajú k metalovému zvuku dosky a oproti projektu ALLEN/LANDE je tak THE FERRYMEN bez výraznejších AOR vplyvov (čo osobne kvitujem).

Summa summarum, prvá nahrávka Ronnieho Romera ako „veľkého hlasu na prenájom“ sa podarila na jednotku, ale bez hviezdičky. Kvôli zmieneným drobným výhradám to nie je na ešte na plný počet bodov, ale aj tak sa Magnusovi Karlssonovi podarilo zložiť jednu z powermetalových dosiek roka a naplno ukázať svetu talent Ronnieho Romera. Odporúčam mierou vrchovatou pre všetkých fanúšikov „veľkých hlasov“ a lá Jorn, Allen, Soto, Hughes či Turner.

Potrebuješ počuť: „The Ferrymen“, „One Heart“, „Eyes on the Sky“ a „Eternal Night“

9 / 10

01. End Of The Road