The 69 EYES - X

The 69 EYES - X

„Upíri z Helsiniek sú späť!“ – Aj takýmto sloganom sa The 69 EYES úctyhodne prezentujú vo svojich promo materiáloch so svojim v poradí desiatym štúdiovým albumom. Čo viac dodať, je to už 20 rokov od vydania debutu a pri tejto príležitosti si povedala, že naservíruje svojím oddaným fanúšikom to, čo im žrali s najväčšou vervou. Štýlový návrat ku klasickým albumom avizovaný spolu s notnou dávkou melanchólie bol myslený vážne. Lenže do akej miery poctivo. Mne tento ťah príde vykalkulovaný hneď z niekoľkých titulov. Žeby predposledné dva nemastné-neslané albumy boli akceptované rozpačito? Že im tú „drsnú“ rockerskú image málokto veril? A teda, že nastal čas ohliadnuť sa späť po svojej najúspešnejšej ére s tým, že veci opäť dostanú ten správny ťah? Nech je to, ako chce, na popularitu kapely to zrejme vplyv nemalo a ani mať nebude.

Pri albume "X" zmäkne aj ten najtvrdší rocker. Preč sú tuctové glam rockové pózy. Piesne dostávajú organickejší, harmonickejší a kľudnejší spád - miestami až vtieravo sladký, najmä nech sa to páči a nikoho neurazí. A funguje to. Treba dodať, že o nijaký zlom v kariére kapely nejde. Tá nám totiž nepredkladá nič iného, ako povedzme akýsi medzičlánok medzi albumami "Paris Kills" a "Devils". Isto nebudem jediný v domnení, kedy sa jednalo o koniec jedného z tých hudobných výrazov, ktorý im svedčal najviac. Dlhoročné pôsobenie v hudobnej brandži dalo dnes už ostrieľaným hudobníkom patričné skúsenosti. A tí sú si dobre vedomí svojho postavenia na scéne. Preto zrejme aj snaha o objavovanie nových polôh nestojí za reč, kde to ešte lámať si hlavu nad vykrádaním samých seba. Stačí, že nahrávka ide na veci sebavedomo. A s tým nemožno nesúhlasiť.

“Desiatka” nekladie veľké nároky na poslucháča - stavia na priamočiarosť, predvídateľnosť, stredné tempo, nesúce jemný nádych melanchólie a ponúka nemálo pekných i vzrušujúcich momentov, na ktoré sme zvyknutí z minulosti. A keď sa tomu všetkému nasadí elegantný zvukový kabátik, ono sa to skutočne aj dobre počúva. Celkom si to viem predstaviť ako kulisu v pokľudný večer v dámskej spoločnosti pri červenom víne alebo pri nočnej jazde autom. Podnetný je najmä charizmatický prejav speváka Jyrkiho 69. Svojim obnaženým hlasom dáva nazrieť hlboko do svojich útrob - hlbšie, ako snáď nikdy pred tým. Klasickej koncepcii albumu sa vymyká jediná pieseň - poloakustická "Borderline", ktorá skutočne prekvapivo exceluje. Okrem toho tu ale nenájdete nič, čo by ste už od gothických Fínov nepočuli. Aj napriek skeptickému úvodníku možno v konečnom dôsledku povedať, že "X" je počúvateľný album. Jeho prednosti však ocenia iba zanietení milovníci žánru. „They want you back in black!“

6,5 / 10

01. "Love Runs Away"
02. "Tonight"