SUICIDAL TENDENCIES - World Gone Mad

SUICIDAL TENDENCIES - World Gone Mad

SUICIDAL TENDENCIES mládeži už odjakživa odporúčajú vyklopiť šiltovku, nahodiť kraťasy, zobrať skejt a najnovšie aj tlieskať ako Ozzy. Ale ich dlhočizná kariéra nebola najjednoduchšia. Ťažké obdobia a veľa personálnych zmien okolo Mikea Muira spôsobili počas ich dlhej kariéry menšie či väčšie výkyvy v kvalite, ako aj niekoľko páuz. SUICIDAL TENDENCIES sa však nedá uprieť horlivosť. Otázkou ostáva, či sú Muirove výpovede o šialenom svete rovnako relevantné, ako jeho sociálny komentár v rokoch osemdesiatych.

Kým však na príde na spomenuté výpovede, treba sa naštartovať. "Clap Like Ozzy" to dokáže kráľovsky. Poriadna punk/thrashová nálož s výbornou slapovanou basgitarou je piesňou do circle pitu... dokonca aj u mňa v obývačke. Odkazy na Ozzyho sú vtipné, ale nie parodické ("All right now!"), všetko funguje. Všetko má šťavu, a za to môže aj fakt, že za bicími sedí Dave Lombardo. Jeho štýl sa vôbec nemení - a to je dobre. Pridáva SUICIDAL ťah na bránku (najmä v rýchlejších piesňach), no zachováva si svoju typickú hravosť. Lombardo si tak počuteľne užíva aj hravejšie skladby, napríklad "Living For Life".

Ďalším bonusom na "World Gone Mad" je mixovanie rôznych hudobných štýlov. Okrem trojboja thrash/punk/HC príde aj na poriadnu porciu funky či pár rapových pasáží. V tom exceluje titulná pieseň, ďalší vrchol albumu so ohromnou rytmikou a silným refrénom. "The Struggle Is Real" sa zasa zmestí do troch ostrých minút. "Still Dying To Live" je zasa veľmi dobre vystavaná vo svojej gradácii, aj keď Muirov melodický spev už asi nemá dostatok sily. Ešte treba spomenúť hymnickú "One Finger Salute", smerujúcu (snáď) priamo do živého setlistu.

Iba miestami sa SUICIDAL TENDENCIES trochu opakujú v refrénoch, zo tri piesne by sa dali trochu osekať. Viac než Muirovcom to však dávam však občasnú fádnosť za vinu nepodarenému usporiadaniu skladieb. Prvých deväť trackov poväčšine silno tlačí na plynový pedál, len aby sa album skončil jednou polobaladou a jednou pridlhou akustickou piesňou. Stačilo by zavesiť "Still Dying To Live" niekde do polovice albumu a dynamika by bola hneď iná. Samé osebe ale všetok materiál na "World Gone Mad" funguje prekvapivo dobre.

A to aj textovo. Hoci má Mike Muir už piaty krížik na krku, stále má v sebe kus nekompromisného rebelského ducha. Na mušku si berie sociálne médiá, nepochopenú a nepochopiteľnú (de)generáciu aj medziľudské konflikty. Ani v jednom momente však nepôsobí ako nadradený kazateľ, čo je výsada veľkých textárov. A keď Mike na chvíľu stíchne, tak sa nedá pochybovať o tom, že by u SUICIDAL TENDENCIES nepanovala chémia, aká sa v kapele nevyskytovala už dobré štvrťstoročie. Jednoducho - Lombardo, Diaz, Pleasants, Pogan a Muir sú kapela hodná legendárneho mena.

Až na pár mušiek je "World Gone Mad" veľmi príjemnym prekvapením, pretože posledná štúdiovka sa len objavila a vyšumela. SUICIDAL sa už dlhšie sústredia viac na koncertné pódia, než na novú tvorbu. Pušný prach si tak po troch rokoch ušetrili na "World Gone Mad" a výsledkom je ich najlepší album od prelomu osemdesiatok a deväťdesiatok. Vrelo dúfam, že sa niektoré piesne dostanú do setlistu novoročného európskeho turné - a to pokojne aj na úkor niekoľkých hitov. Veď svet sa nezblázni. Aspoň nie viac, než už je.

8 / 10

01. Clap Like Ozzy
02. The New Degeneration