SUFFOCATION - ...Of The Dark Light

SUFFOCATION - ...Of The Dark Light

SUFFOCATION sú síce len obyčajné smrteľné beštie, ktoré na svojich albumoch až absurdne koncentrujú všetky klasické deathmetalové mrciny na jednu hromadu, až má jeden strach počas vnemu novej dosky odskočiť si na hajzlík a vykadiť pár fekálií. Aj napriek tej hustej koncentrácií stále to má obrovské gule a je to takým zvráteným spôsobom strašidelne zábavné, technicky pútavé a pateticky uhrančivé. Žiadna predohra, ale rovno sa ide na smrteľný koitus určite ukončený „deathgazmom“ v prípade „femme fatale“ možno aj niekoľkými. Milovaný klasický smrteľný kov hrá v ich tvorbe stále prvé husle a tak sa z dosky derie na povrch výkvet technických fines, krutej brutality a charakterovo skurvenej lyriky, či inak sonicky poškodených kusov dokumentujúcich súčasné americké podzemie a roztomilé panoptikum tej najhnusnejšej a technicky najnáročnejšej muzikálnej spodiny. V hlavnej úlohe je tu stále brutálny deathík klasického amerického strihu s odtlačkom grindcoreu. Teda nič pre patetických inzulínových slabochov, ktorí v kúte prznia dvojfarebné šteniatká.

A...ide sa na to! Máme tu prvý pich v podobe skladby „Clarity Through Deprivation“, pri ktorej sa každý úchyl rád zbaví chronického nedostatočného uspokojovania svojich zvrátených fyzických či psychických potrieb. Zvolením rýchlejšieho tempa úplne od začiatku skladby prispelo k nepretržitému plynutiu hustej technickej hudobnej masy, a to i bez rozrušení vnútorného napätia, ktorému kapela dopomáha skvelým dynamickým vystavaním jednotlivých fráz a pasáží. Podobne chutí aj druhý toporný zásun „The Warmth Within The Dark“, kde kadencia presahuje všetky medze a kompozícia sa správa ako guľometná zbraň protiraketového systému s dvojkopákovými „hyper blast beats per minute“. Až treťou „Your Last Breaths“ sa krutý „náhul“ čiastočne nahradzuje podivný strednotempový riffujúci úvod, ktorý sa po pol minúte pretransformuje na blastický armagedon, ktorého mikro-pasáže možno označiť za bizarné, možno rovno famózne. Človek proste nestíha, sledovať čo sa deje a má pocit, že je na nejakom šialenom velodrome. Vzhľadom k výstavbe jednotlivých kompozícii, kde sa striedajú riffy, brejky, growling či inštrumentálne vyhrávky, je pre zachovanie hudobného vývoja dôležité udržať celkovú pospolitosť celého opusu. Tá bola dosiahnutá umnými prechodmi medzi skladbami a celkovou dramaturgiou. Tak sa docielilo ešte väčšieho smrteľného vypätia pri brutálne znejúcich pasážach a tak sa podporili výrazové rozdiely medzi jednotlivými kúskami. „Return To The Abyss“ naznačuje fakt, že SUFFOCATION predvádzajú svoj brutálny deathcore naozaj kúzelne, poeticky, priezračne, ľahko, farebne a dokonca spevne (asi nevhodné prívlastky pri brutálnej hudbe). Ich technika je brilantná, ale nie samoúčelná – stojí vždy plne v službách skladby a jej nálady a atmosféry. Ďalšia „The Violation“ má trochu voľnejšie tempo a inú atmosféru a titulná „...Of The Dark Light“ je napnutá ako hózentrógle na tiroláckych gaťách. Kapela sa ani tentokrát moc nesrala s akejkoľvek kontinuitou, logikou alebo vysvetľovaním, ale pravdepodobne niektoré ich pohnútky a finesy možno odhalí len receptor, ktorý cucá rovnaký chlast ako producent a kapela. Záver odznieva veľkolepou, technicky náročnou „Epitaph Of The Credulous“ s výraznou basovým hrmením, rustikálne zaťaženou rytmikou a hrmotným growlingom Franka Mullena, ktorý je pravdepodobne najlepší na svete.

Nový opus „...Of The Dark Light“ je úplne prirodzeným pokračovaním tvorby týchto smrteľných newyorčanov, ktorému nemožno vyčítať ani nostalgiu ani nedostatok invencie a tak legenda pokračuje tak, že sa zahnutá kosa smrtky určite neminie cieľa a skosí svojou ostrosťou množstvo deathových fans.

8,5 / 10

01. Clarity Through Deprivation (4:04)
02. The Warmth Within the Dark (3:40)