SÓLSTAFIR - Berdreyminn

SÓLSTAFIR - Berdreyminn

Islandští kovbojové vyrážejí na další putování po své zemi plné ohně a ledu. Dá se říct, že každé jejich album je zásah do živého, nikdy nebudete zklamaní a pokud je již sledujete delší dobu, vnímáte, jak se postupně proměňuje jejich tvorba. To je na SÓLSTAFIR hodně sympatické. Nespoléhají na to, že pořád pojedou ve stejné hudební rovině a popularitě nahrávek „Köld“ nebo „Svartir Sandar“. Ano jistě, když kdykoliv a kdekoliv uslyšíte jejich skladby, poznáte v jejich jádru typicky hypnotický chladivý zvuk. Už na předchozím albu „Ótta“ byli svým způsobem umírněnější a „Berdreyminn“ pokračuje ještě více výrazněji tímto směrem. Tytam jsou starší doby divokosti, pocity jsou přetransformovány do ještě víc hlubších a táhlejších tónů. Addi zpívá čistěji než kdy dřív a na desce je cítit příchod nového bubeníka Hallgrímura Jón Hallgrímssona v jasnější razanci a gradaci přesně v místech, kde je třeba. Ani jeden úhoz na víc. Celkovou atmosféru dotváří dnes už neodmyslitelný klavír a decentní smyčce. Někdy ve mně zvuk houslí - na tomto albu - evokuje starší tvorbu jejich krajanů ÁRSTÍÐIR.

I přes svou jistou „uhlazenost“ album není nikterak mainstreamové, což vlastně nikdy u takové kapely nepůjde. Nicméně „Berdreyminn“ má asi největší potencionál oslovit širší metalové publikum. Jak se s aktuálním hudebním výrazem popasují stávající fanoušci, záleží čistě na subjektivním vnímání každého z nich. Nejepičtěji působí sedmiminutová skladba „Hula“. V klidném tempu a zprvu nenápadně vypráví příběh za pomoci klavíru a ženského zpěvu.
SÓLSTAFIR jsou zavedená značka a trefná ukázka zvláštní nátury své rodné země. Nemusíte je pochopit, stačí sledovat a poslouchat. Porozumět, pokud to vůbec lze, můžete jen velmi těžko… Pokud jste na ně dříve nenarazili, dejte šanci jejich melancholii, smutku a hloubání se v pocitech. Naprosto vás rozeberou. Album si mě nezískalo úplně na první poslech a ze začátku jsem si nebyla jistá, jestli se do něho vůbec dokážu ponořit, ale nakonec to stálo zato. Opravdu to chce čas. Co se týká bonusů, klidně mohli udělat z „Samband i Berlin“ plnohodnotnou albovou skladbu.

7 / 10

01. Silfur-Refur (6:54)
02. Ísafold (4:59)