SKYCLAD - In The... All Together

Folk metal je v súčasnosti veľmi módna vlna, a ako s každým trendom, aj teraz prichádzajú nové a nové folkmetalové kapely, ktoré znejú úplne rovnako. No a práve v tejto dobe prichádzajú klasici, prvá kapela tohoto štýlu s novým albumom, ktorý jasne ukazuje, že ešte nestratili dych... práve naopak.

Duch pôvodného speváka, Martina Walkyiera, bude so Skyclad zviazaný asi už navždy, čo sa týka vokálov aj jeho brilantných textov. Jeho nástupca sa už na minulom albume dostal do ťažkej pozície. Lenže čo predvádza Kevin Ridley, to je skutočne sila. Po mierne nevýraznom výkone na albume "A Semblance of normality" poriadne pridal na intenzite a výraze svojho spevu, takže na "In The... All together" znie omnoho lepšie, divokejšie. Technicky je stále lepší spevák ako Walkyier, ktorý mal svoj špecifický prejav, a keď pritlačí na pílu, je to radosť počúvať.

Čo sa textov týka, stratili síce typický Walkyierov humor, ale stále patria medzi veľmi kvalitné v porovnaní s inými kapelami na scéne. Slovné hračky, samozrejme, ostali. Takže sa síce pri čítaní človek nesmeje nahlas, ale pobavený a uznanlivý úškrn zostáva.

Po hudobnej stránke je všetko dobré. Nie je dôvod očakávať nejakú radikálnu zmenu štýlu, hoci nachádzam určité zmeny. Viac elektrických gitár, viac priestoru pre husle a výborná, čistá produkcia, všetko podčiarknuté krásne zvýraznenou basou a profesionálnou a pestrou hrou Arrona Waltona. Taktiež sa mi zdá, že pribudlo gitarových sól, čo je len pozitívne. Najmohutnejšou zložkou hudobného prejavu je ale spolupráca sólovej gitary s husľami, typický prvok pre Skyclad. Toto všetko dáva vyniknúť najsilnejšiemu prvku, ktorý zdobí Skyclad - skvelému "songwritingu".

Desať skladieb na "In The... All Together" predstavuje mimoriadne vyrovnanú kolekciu, avšak niektoré jednoducho vyčnievajú. Najviac asi "The Well-traveled Man", ktorej tromfami je mohutný refrén a nápaditá štruktúra. V tesnom závese stoja chytľavá a rockujúca "Black Summer Rain" a technická "Modern Minds". Ale každý si môže nájsť to svoje. Jedinú výhradu by som mal k trochu prvoplánovej "Still Small Beer". Znie trošku silene, no keďže je to najrýchlejšia vec na albume, opodstatnenie určite má. Skyclad už dlho nevydali podobne vyrovnanú nahrávku.

Je to kvalitný kus profesionálnej práce, žiadna bezduchá tancovačka. Skyclad sa prezentujú svojím typickým štýlom, ktorý príliš neprekvapí, ale prináša veľmi vysoký štandard. Možno by po piatich rokoch mohli prísť aj s dlhším albumom, ako je 40 minút a možno by som privítal nejaký ten divokejší experiment alebo netypicky znejúci song... Ale aj tak môžem "In The... all Together" pokojne a s čistým srdcom odporúčať všetkým, nielen ľuďom, ktorí si potrpia na husličky.

8 / 10

01. Words Upon the Street
02. Still Small Beer