SHINING - X: Varg utan Flock

SHINING - X: Varg utan Flock

Švédski "depresori" SHINING si dlhodobo udržujú vcelku vysoký štandard svojich nahrávok. No jedna z nich vysoko prevyšuje tie ostatné a stala sa pre nich métou, ku ktorej sa nevedia priblížiť. Je to album z roku 2007 "Halmstad" a paradoxne tam Kvarforth postavil úplne novú zostavu hudobníkov, ktorá sa zachovala na niekoľko ďalších albumov. Ich hudobná tvár má svoje špecifiká a za tie roky si vytvorili svoj vlastný štýl.

Ten si udržali aj na novinke, no niečo predsa len skúsili urobiť inak. Ak sa doteraz snažili tvoriť nahrávky, ktoré mali jednoliaty charakter, desiatka je v tomto trochu iná. Nájdete tu úplne klasické skladby z ich dielne ako napr. "Jag är din fiende", no nachádzajú sa tu aj netypické kompozície. Jednou z nich je napr. čisto inštrumentálna skladba "Tolvtusenfyrtioett", ktorá je zahraná len na piane. Jeden z vrcholov celej nahrávky je mimoriadne agresívna skladba "Han som lurar inom", ktorá mi v tvorbe SHINING už dlhé roky chýbala. Besniaca rytmika s jednoduchým gitarovým riffom a štekajúcim vokálom vás vytrhne z letargie a poriadne nakopne. Inak vedel by som si predstaviť, keby sa celý album niesol v podobnom duchu. Pochvalu si zaslúži aj "Gyllene portarnas bro", ktorá je výborne skomponovaná a asi najviac pripomína piesne z "Halmstad". Za zmienku stojí aj depresívna "Mot Aokigahara", ktorá pojednáva o ceste do presláveného japonského lesa samovrahov. Prvé dve tretiny piesne sa nesú v akustickom duchu a následne sa skladba zvrhne na zbesilú black metalovú vyhladzovačku.
Zisťujem, že práve v agresívnych pasážach znejú súčasní SHINING najpresvedčivejšie. Čím častejšie počúvam tento album, tým viac sa mi dostáva pod kožu a postupne objavujem jeho kvality. Základnú časť albumu tvorí už tradične šestica piesní, no na digipacku nájdete ešte dve bonusové skladby. Ide o coververzie "In the Cold Light of Morning" od PLACEBO a "Cry Little Sister" zo soundtracku k filmu "The Lost Boys" od Gerarda McMahona. Obe majú akustický charakter a sú tradične zahalené depresívnym oparom, ktorý k hudbe SHINING proste patrí. Musím uznať, že najmä druhá menovaná znie mimoriadne dobre.

Napriek počiatočnej skepse postupne zisťujem, že desiatka sa SHINING naozaj vydarila. Majú na tom výraznú zásluhu najmä agresívnejšie pasáže, ktoré by do budúcna mohli prevažovať v ich tvorbe.

9 / 10

1. Svart ostoppbar eld