SHINING - VII: Född förlorare

SHINING - VII: Född förlorare

Čím by bol v dnešnej dobe black metal bez SHINING? Trúfam si tvrdiť, že Kvarforth je na scéne oveľa dôležitejšou osobou, než ako sa obecne traduje. Keď si odmyslíme jeho problém vyrovnať sa  s vlastnou existenciou a neestetické sebadeštruktívne sklony, uvidíme v prvom rade neobyčajne talentovaného umelca, ktorý do svojej hudby s veľkým odovzdaním vkladá celú svoju dušu. Jednou z najväčších predností jeho hudby je určite jej úprimnosť – čo ako negatívne posolstvá do sveta šíri, neklame pritom sám seba ani na chvíľu. Jestvovanie samo o sebe možno vnímať ako nezmyselné a schopnosť myslieť a uvažovať nad tým ako preklatie ľudí (aspoň tých mysliacich), no existuje viacero spôsobov ako sa s touto dilemou vysporiadať. Osvietenie vo forme hudby produkovanej touto kapelou je jednou z menej  príjemných, no o to realistickejších.

Vo svete SHINIHG neplatia žiadne hudobné šablóny, black metal sa strieda s atmosférickým rockom a ten nasledujú heavy metalové sóla... Kompozície s dĺžkou pod sedem minút sú tabu. Vďaka švédskemu jazyku kapele takmer nikto nerozumie, a vzhľadom na charakter textov by často ani rozumieť nechcel. A výsledok toho všetkého? Jedno z najgeniálnejších hudobných zoskupení na svete.

„Född förlorare” sa chlapci rozhodli podporiť aj videoklipom, a ten bol natočený hneď k prvej, a nutno podotknúť výbornej skladbe „Förtvivlan, min arvedel”. Jej introm je nesmelý spev dievčatka, ktoré zúfalo (naivne?) prosí, aby ju nikto neobral o svetlo života. To sa ale rýchlo sklame, pretože jej krehký hlas v momente nahradí Kvarforth a jeho kapela.  Skladba je hudobne skôr priamočiarym kúskom v štýle dosky „Klagopsalmer”, s ťažkým metalovým základom a sólujúcim Hussom v závere. Samozrejmosťou u kapely sú  akustické medzihry, po novom s čoraz častejším čistým spevom (s prívlastkom  blackmetalový OPETH už asi nebude nikto bojovať).  Okrem takejto „klasiky” sa na doske ale nachádzajú i megalomanskejšie kúsky, akou je napríklad hneď nasledujúca „Tiden läker inga sår”. Upokojujúci akustický úvod preruší opäť hradba gitár, ktoré doprevádza Kvarforthov nezvyčajne frázovaný prejav. Začiatok piesne ale vôbec nenaznačuje, že sa jedná o najagresívnejší počin na doske. Na blackové sypanice u tejto kapely rozhodne zvyknutí nie sme, preto na rozdiel od iných kapiel v ich podaní pôsobia dojmom niečoho originálneho, a hlavne pieseň vyzdvihujúceho. Pozornosť si zaslúži klavírna balada (!) „I nattens timma ”, ktorá by sa s použitím fantázie nestratila ani vo vysielaní nejakého alternatívne ladeného rádia.

Posun od primitívneho blackmetalového základu učinila kapela už dávno, a nerobí jej problém napredovať i naďalej – jej hlavnými atmosférickými zbraňami sú akustické gitary, klavír a husle. Novinka možno nezapôsobí tak, ako sa to podarilo nahrávke „Halmstad” po známom koncertnom incidente, ale stále predstavuje špičku vo svojom obore.

Už John Lennon vravel,  že život je to, čo sa deje, keď sa zaoberáme inými vecami. A s pochopením tohoto dobre mieneného posolstva je možné relaxovať dokonca i pri nahrávkach, k akým patrí siedmy počin na prvý pohľad nezmyselne depresívnych SHINING.

9,5 / 10

1. Förtvivlan, min arvedel
2. Tiden läker inga sår