SEETHER – Poison The Parish

SEETHER – Poison The Parish

Nový už siedmy opus juhoafrického tria Seether stojí a padá na výkone speváka, gitaristu, producenta hlavného skladateľa Shauna Morgana. Ten je štandardne priemerný a od poslednej dosky „Isolate and Medicate“ sa v jeho juhoafrickom triu zmenilo jedine logo. Nový už siedmy opus Seether je akýmsi pokračovaním tej spomenutej predchádzajúcej a pravidelnou oslavou post-grungeu, jeho minulosti a prítomnosti. Aj keď album drží ako celok pevne pohromade, Shaun poňal jednotlivé skladby samostatne a dohromady ich spojuje práve tvrdý, mäsitý a hutný sound a jeho neoriginálny rukopis. Post-grungeové, hard-rockové konštelácie. Až na dobu vzniku, rodisko kapelky... je to tak každodenné a šedivé. Nezaujímavé a až na ten skvelý zvuk. Štýlovo je to viac vyčistené ako pri predchádzajúcom opuse a Shauna zase viac začal zaujímať odkaz grungeu a tak znovu vyrobil ďalší klon hutných dobrodružstiev zastaralého štýlu v poňatí alternatívnych deväťdesiatok. Znovu ho zaujímajú konkrétne situácie, či depresívne typológie, historické dilemy a odžité spomienky. Nostalgia nefunguje a ak nový opus niečo dokazuje, tak len to, že post-grunge je dávno na druhej strane brehu a oživiť by ho dokázala len naozaj silná osobnosť a nie nejaký juhoafrický týpek, ktorý len reprízuje staré dosky Nickelback či Alter Bridge. Na miesto kvalitnej porcie depresívnej atmosféry dostane človek kolekciu náhodných tém, ktoré už pozná a namiesto poriadnej osudovosti len skratkovitú kopírku obvyklých motívov. Je možné uveriť, že v štúdiu to vyzeralo skvelo a ako pekný fandovský sen. Realita je však iná... nezáživná a zachraňuje ju len ten spomenutý sound. Niežeby sa na novom albume nevyskytla žiadna silná skladba, je ich tu dokonca niekoľko, ale buď im chýba tá pôvodná civilnosť a depresia pravekého grungeu, alebo je to až totálna vykrádačka tých najväčších peciek seattlovskej scény.

Paradoxne Shaun v dnešnej eklektickej dobe vôbec nevyužil „konfrontácie“ s rôznymi agresívnymi subžánrami. Jeho konzervatívnosť určite zapríčiní pokles záujmu o tvorbu Seether a takéto chovanie sa hudbe príliš netoleruje. Nové skladby sa po formálnej stránke dajú zrovnávať s vrcholnými číslami seattlovskej scény, ale invenčne a kompozične vôbec nevyčnievajú z dobového priemeru. Kapitálnym problémom však ostáva doba vzniku, teda už tridsať rokov po vydaní legendárneho splitu Deep Six, ktorý grunge definoval.

Opus otvára „dirtovský“ depkáčsky motív „Stoke The Fire“, ktorý je vzápätí nahradený „nirvánovským“ popevkom „Betray And Degrade“, po ktorom si metalový fanúšik má chuť streliť do hlavy. „Something Else“ má drajv Stone Temple Pilots a nasledujúca „I'll Survive“ pripomenie Cobainov dril na nirvanovský unplugged. Hutná „Let You Down“ vykráda Nickelback a pravdepodobný vrchol dosky „Against The Wall“ je prekrásna krehotinka skoro by sa dalo povedať, že originálna, ale určite niekomu naskočia asociácie na tvorbu Soundgarden alebo Alice in Chains. Jednotlivé témy zaujmú náhlymi tempovými i afektovými kontrastmi, známe predovšetkým z mainstreamového rocku. „Let Me Heal“ je opäť založená na popevkovej téme, vyložene galantného charakteru a ďalšia „Saviours“ má formu typickej odrhovačky s výraznou periodicky členenou témou. Nadšenie nie je už tak obrovské a gulervúce ako z pompézneho zážitku pri vneme dosky „Holding Onto Strings Better Left to Fray“, ale je o trochu lepšie ako pri poslednej doske "Isolate and Medicate".

Nula bodov za novátorstvo, možno desať za regresiu, ale dá sa povedať, že celkom podarenú... Post-grunge je celkovo, taký veľmi nepodarený, zlý žart. Nič pre klasického rockera, nič pre headbangera...

7 / 10

01. Stoke the Fire
02. Betray and Degrade