SADIST - Hyaena

V niektorých častiach Európy metal asi nie je súčasťou kultúry. Zatiaľ, čo sa vo Fínsku rodí metalový muzikant do každej rodiny, v takom Taliansku viem spočítať významné metalové kapely na prstoch svojich končatín. Možno už pri prvom úde by došlo na progresívnych deatherov SADIST, ktorí si budujú svojskú cestu do Ríma pod vedením Tommyho Talamancu. Aj v rámci svojej škatuľky dokázali v minulosti stvoriť originálne a najmä atmosférické veci.

Letmý pohľad na zoznam skladieb a jaskynné maľby na obale dáva najavo, že „Hyaena“ je opäť (po podarenom, zimnom „Season in Silence“) koncepčný album, ktorý sa vracia do zvieracej i ľudskej divočiny. Na docielenie kohézie využívajú SADIST najmä perkusie, píšťaly a samply nejakej tej africkej flóry, fauny, či domorodého obyvateľstva. Štvorica to ale nepreháňa a tieto elementy fungujú skôr ako spestrenie už zaužívaného štýlu. Typické klávesy stále plnia funkciu sólového nástroja a v niektorých piesňach sa tlačia do popredia. Vďaka tomu sú SADIST podstatne chytľavejší, než mnohí ich štýloví konkurenti – stačí si pustiť šialený hlavný motív v ohromnej „Bouki“.
Ďalší z vplyvov, ktoré kvarteto prijalo do svojej tvorby, je jazzová voľnosť. Basgitara je v mixe veľmi výrazná, a Andy Marchini svoj priestor využíva s ekvilibristickým umením. Podobne odvážne, hoci nie až tak markantne, sú na tom aj bicie. Virtuozita SADIST nikdy nechýbala a tak tomu je aj na „Hyaena“. Nevyhnutná inštrumentálka „Gadawan Kura“ to dokladuje, ozve sa v nej aj akustická gitara a priehrštie perkusií. V tomto hudobnom víre následne pôsobí vokalista Trevor veľmi extravagantne a jeho artikulovaný, vyššie položený rev. Mnohým asi jeho hlas nesadne, ale je nutné povedať, že oproti rokom minulým pridal na nasadení a variabilite. Trevor obohatil svoj repertoár o čistejšie polohy, ale aj o nižšie growly.

Vzhľadom na to, že SADIST sa spoliehajú na klávesy a silné melodické motívy ako na hlavné nosiče atmosféry, patria najchytľavejšie skladby medzi najkvalitnejšie. Spomínaná „Bouki“ pracuje s technickou, no zároveň strašidelnou melodickou linkou, ktorá sa lame do jazzovej improvizácie. Ďalšie bomby prichádzajú s gradujúcou „African Devourers“ a trochu tradičnejšou „Scratching Rocks“, ktorú prekvapivo ťahá Trevor zufalým krikom v refréne. Kapela si zaslúži pochvalu aj za to, že sa jej podarilo udržať koncept od začiatku do konca a album nemá slabší moment. Pomáha aj jeho dĺžka – trištvrte hodiny je na tak muzikantsky precízny album akurát.
Napriek tomu mám ale pocit, že SADIST by si mohli dovoliť viac. Ak sa človek zžije s rozvoľnenými štruktúrami, zistí, že “Hyaena” nevyvíja na poslucháča veľký nátlak a iba si voľne plynie. To je v rámci estetiky deathu - doslova - smrteľný hriech. S death metalom, okrem vokálu a hŕstky riffov, nemá “Hyaena” mnoho spoločného, takže „death“ je skôr nálepka, než realita. Ani tempo nie je krkolomné, klasické “klepačky” by ste čakali márne. Na druhej strane, o to sú SADIST zrozumiteľnejší, a to je niekedy plus.

Hodnotenie teda závisí od toho, z akej optiky sa na album pozeráme. Z pohľadu technického deathu je “Hyaena” na správnej ceste, ale nedosahuje potrebnú intenzitu. Dôvodom sú časté jam sessions a celková hravosť. Ak sa teda na novinku SADIST pozeráme ako na progresívny metal, nedá sa jej vlastne nič vytknúť. Štvorica nahrala vyrovnaný album, ktorý sa môže smelo postaviť vedľa kalibrov, ako sú “Crust” a “Season in Silence”. SADIST sa dari spĺňať najvyššie kritériá a zároveň aj prejavovať neutíchajúci potenciál. Budem dúfať, že na ďalšiu dosku nebudeme znova čakať päť rokov.

8 / 10

01. The Lonely Mountain
02. Pachycrocuta