RUSH - Clockwork Angels

Recenzovať album RUSH niekoľko dní po vydaní je číra hlúposť – preto som rád, že som si mohol nechať svoje dojmy trochu uležať. Kanadské progresívne trio totižto zďaleka nie je kapelou na jeden-dva posluchy, zvlášť teraz, po takmer štyridsiatich rokoch na scéne. „Clockwork Angels“ je v kontexte diskografie RUSH celkom prístupnou nahrávkou, ako napovedali už ochutnávky „Caravan“ a „BU2B“.

Je evidentné, že páni Lee, Peart a Lifeson už nepotrebujú písať piesne nad desať minút, a že spoľahlivo dokážu vyvolať zaujímavé vnemy a zamyslenia na menšej ploche. Ideová linka, hudobne aj textovo spájajúca piesne „Clockwork Angels“, je typ príjemnej melanchólie, zachádzajúcej až ku hrabalovskému „krasosmutnění“. V praxi to znamená, že skladby sú celkovo (aj) tvrdšie, ako na predošlom albume, ale zároveň komornejšie, intímne – pre nájdenie geniálnych hudobných momentov je nutných zopár pozorných posluchov. Do týchto šesťdesiatich šiestich minút sa treba ponoriť a vychutnávať. Kto to nedokáže, možno nenájde to, čím RUSH svojím fanúšikom tak veľmi imponujú.

Práve v tom tkvie najväčšia sila albumu – má jednotnú tvár a jasný smer. Od začiatku až do konca je v každom tóne cítiť okrem originality aj radosť z hudby. Variácie, zastrešené jednotnou témou, sa však nájdu – nákazlivý refrén „The Wreckers“, prípadne krehká a hĺbavá „The Garden“ sú toho dôkazom. O muzikantských výkonoch sa v RUSH nehovorí, tak, ako sa nenosí drevo do lesa, ale vypichol by som krátke a nesmierne účelné sóla Alexa Lifesona. Taktiež výrazný, až plačlivý hlas Geddyho Lee pomáha utvárať celkovú fasádu. A v rámci spravodlivosti spomeniem aj Neila Pearta – jeho texty sú ešte účinnejšie vo svojej priamočiarosti a zrejme na žiadnom inom albume kapely nefungovali tak dobre. RUSH sú výsostne dynamická kapela, a hoci ide len o troch ľudí, v piesňach sa neustále niečo deje. Nie sú prvoplánovo „progresívne“ (či ako znie to vulgárne slovo), skôr majú mnoho tvárí a rovín. A tie je neuveriteľná radosť objavovať znova a znova.

RUSH je – ak si smiem požičať slogan z dokumentu - najväčšia kapela, o ktorej ste nikdy nepočuli. A ich najnovšie dielo je kompletné a sebaisté. Je to stelesnenie a (ďalšie) zavŕšenie radosti, smútku a zhruba štyroch desaťročí neutíchajúcej kreativity. To o svojej tvorbe nemôže povedať len tak niekto... a už vôbec nie slovami plytvajúci redaktor, ktorý premýšľa nad dôvodom, prečo si RUSH nezaslúžia za svojich anjelov plný počet bodov. Neviem ho nájsť, a aj preto si „Clockwork Angels“ pustím znova.

10 / 10

1. Caravan
2. BU2B