RIVERS OF NIHIL - Where Owls Know My Name

Ak mám pravdu povedať, túto kapelu som dlhú dobu trocha nepochopiteľne obchádzal. No obchádzal asi nie je presne ten správny termín, pretože tri roky starý album "Monarchy" som si vypočul, no nenakopol ma tak ako ich novinka. Ich kvality som si uvedomoval, len akoby mi chýbal potrebný impulz k tomu, aby som sa viac ponoril do ich tvorby. Za tie tri roky sa títo muzikanti posunuli o hodný kus ďalej a na novinke to nesmierne cítiť. To, že sa na albume  stretávame so saxofónom je síce príjemné spestrenie celkovej atmosféry, no čaro nového materiálu tkvie v niečom úplne inom. Skladby si stále zachovávajú extrémny charakter, no hudobne sa posúvajú výrazne progresívnym smerom. Na albume nechýbajú atmosferické pasáže rafinovane napáchnuté jazzom, v ktorých cítiť veľmi svieži vietor. V nich mnohí zrejme začujú vplyvy známejších kapiel, no zároveň je tu cítiť aj náznaky originálneho rukopisu. Nechýbajú tu ani rockové party, akustické pasáže, elektronika či dokonca náznaky alternatívy. Tieto ingrediencie veľmi ozvláštňujú atmosféru albumu, no nie sú jej rušivým elementom. Svojsky sa kapela stavia k strojovo úderným pasážam, ktoré sú miestami veľmi ponuré. Zväčša sa v nich často striedajú extrémne dynamické party s tými pokojnejšími, čo dáva ich tvorbe zvláštnu nadýchanosť a sviežosť. Ďalším spestrením sú bez pochýb melodické vokály, ktoré však ani zďaleka nedominujú. Výrazným prvkom tejto nahrávky je všeobecne jej pestrosť. Neustále sa tu niečo deje a čo je hlavné, tie zmeny nie sú úplne predvídateľné, skôr naopak. Zároveň keď sa započúvate do jednotlivých nástrojov čo tu predvádzajú, je to naozaj veľký zážitok. Nie je to však len bezhlavá ekvilibristika a hudobná onánia, je to skutočná hudba, ktorá ma hlavu a pätu. Všetko je podriadené výsledku a jednotlivé nástroje doslova spolu komunikujú. Obdivuhodný je aj fakt, že to pevne drží pokope, čo bude veľká zásluha celého producentského tímu. Čarovný je aj názov albumu, v ktorom je čosi tajuplné a desivé. Hlavne ak ste niekedy videli film "The fourth Kind" z roku 2009. Obálka albumu je z dielne Dana Seagravea, ktorá síce nie je zlá, no od tohto umelca som zvyknutý na výraznejšie diela. Ale to len tak na okraj.

Na albume "Where Owls Know My Name" je neustále čo objavovať a počúvanie tejto nahrávky je ako sledovanie dobrodružného filmu s dobrým scenárom. RIVERS OF NIHIL tu výdatne experimentujú a posúvajú svoju tvorbu veľmi zaujímavým smerom.

9,5 / 10

1. Cancer / Moonspeak
2. The Silent Life