QUEENSRŸCHE - Condition Hüman

Znie to ako reklamný slogan, ale sú albumy, ktoré si raz vypočujete a až druhýkrát sa chytíte. Sú albumy, ktoré musíte počuť päťkrát. A potom máme aj nový album QUEENSRYCHE, pri ktorom som sa spokojne vyškieral už od prvých sekúnd, a prestal som, až keď dohrala posledná pieseň. Vrátil ma totižto do čias dávno minulých. Nejeden fanúšik, vrátane mňa, lámal nad QUEENSRYCHE palicu po hrozivom prešľape „Dedicated to Chaos“. O to viac mi z čistej radosti rozťahovalo kútiky pri „Condition Hüman“.
Toľko môj osobný príbeh, ktorý sa za niekoľko posluchov novinky stihol vytvoriť. Objektívne platí, že pätica zo Seattle sa rozhodla zaspomínať si na svoje začiatky, keď viedli vlnu amerického heavy-power metalu 80-tych rokov. A to nielen škaredým obalom. Táto vlna bola silne ovplyvnená melodikou IRON MAIDEN a zahŕňala, okrem RYCHE napríklad prvé kroky FATES WARNING či CRIMSON GLORY. Presne tam sa snažia páni znovu dostať – je to bombastický, sebavedomý a trochu extrémny (resp. extrémne melodický) prúd metalu. Napríklad „Arrow of Time“ patrí na prvé EP QUEENSRYCHE a to mi nikto nevyhovorí.

Prístup osemdesiatok sa zrkadlí na dvoch úrovniach. Po prvé, nikto z muzikantov nie je v pozadí, všetci sa doslova bijú o to, kto zaujme viac. Wilton a Lundgren si v popredí vymieňajú sóla a riffy. Dôraz sa kladie na melódie, ale sú aj momenty, keď pritlačia na pílu. Práve z gitarových liniek tryská asi najviac kreativity. Scott Rockenfield zapája svoj originálny, perkusívny štýl. Eddie Jackson má príležitostí menej, ale dáva všetko do chytľavých basových liniek. Celkovo, okrem záverečnej, atmosférickej titulky majú QUEENSRYCHE za cieľ predviesť sa. A je im to možné úprimne veriť, keďže na mnohých predošlých albumoch bola muzikantská zložka zanedbaná.
Druhá spomienka na zlaté časy prichádza v teatrálnosti, ktorou sa materiál na „Condition Hüman“ vyznačuje. Počuť je to v aranžovaní „Guardian“ a „Hourglass“, či na emocionálnom pretlaku „Just Us“. Elementy broadwayských muzikálov nie sú v tábore RYCHE cudzie, a do osemdesiatok patria. Veliteľom tohto príjemného divadielka je Todd La Torre, ktorý imituje až prekonáva meno Geoff Tate. Najväčšie mínus však patrí jemu – občas to preháňa s vysokými polohami („Hellfire“). Je to výnimočný spevák, no ak by sa držal trochu viac na uzde, vynikli by všetky hudobné aj vokálne kontrasty lepšie.

Ak sa vrátime do novších letopočtov, minulý album kapely predstavoval kolekciu dobrých piesní s hroznou produkciou. V tomto porovnaní je novinka víťazí – zvuk opravil producent Zeuss, ale kvalita ostala, a pridala sa k nej pestrosť. Titulná, najdlhšia pieseň hrá na atmosféru a vyhráva. Ešte lepšie je snúbenie TOOL-ovskej rytmiky a mohutného refrénu v „Eye9“. Každá pieseň má niečo, čo ju odlišuje od ostatných, a zvyšok je o prístupe poslucháča. Ja sa napríklad neviem dostať do rozháranej „Hellfire“, ale aj tá do albumu zapadá. Priamočiare veci, ako „Arrow of Time“, či „All There Was“ sa dajú počúvať dokola. Len občas príde menšie deja-vu. Niektoré vyhrávky a melódie znejú podozrivo.
Možno by sa dalo namietať, že sa na „Condition Hüman“ stráca estetika súčasného progresívneho metalu. Avšak to je len škatuľka. V kontexte diskografie QUEENSRYCHE nič nedáva väčší zmysel, ako tento album. Je to návrat do čias, kedy mali mužské účesy objem ako v reklame a kožené nohavice tlačili vokalistov o oktávu vyššie. „Condition Hüman“ je poctivý album kapely, ktorej takmer 20 rokov chýbala energia a tiež platí za najúspešnejšie retro, aké som na metalovej scéne počul za dlhú dobu. Také retro, čo umožní spomínať a zoširoka sa usmievať aj dieťaťu deväťdesiatych rokov.

8,5 / 10

01. Arrow Of Time
02. Guardian