QUEENSRŸCHE - American Soldier

Zaznieva povel, a kým sa stihnete nadýchnuť, už na vás autoritatívne útočí úvodná „Sliver“. Legendárni Queensryche prichádzajú s novinkou, ktorá už podľa názvu evokuje, že pôjde o tématiku vojny. Trošku som sa síce bál, že by album mohol skĺznuť do patetického ospevovania amerických vojakov, ale po prečítaní textov mi bolo jasné, že obavy neboli namieste.

Ide o prvú nahrávku Queensryche vo štvorčlennej zostave a je to cítiť. Chris DeGarmo je preč zrejme nadobro, takže gitarovej časti hudby vládne Michael Wilton a zvláda to výborne. Nie je možno neprekonateľný gitarový mág, ale sóla sú napísané úplne presne na mieru skladbe. Vždy lepšie ako prázdne noty, hoci možno nezahrateľné. Hudba samotná sa skláňa skôr k rocku, hoci metalové korene jasne počuť napríklad v „Sliver“ alebo „Man Down!“. Hlavným princípom celého albumu je však napätie. Gitarové vybrnkávačky a jednoduché riffy uvádzajú pozorného poslucháča do očakávania niečoho prekvapivého, nezvyčajného. A Queensryche vedia svoju hudbu ozvláštniť. Mierne koketovanie s rapom, detský spev, arabské motívy... No a hlavným elementom je spev. Geoff Tate už dlho nespieval tak dobre, ako práve na tomto albume. V mnohých skladbách vás doslova hypnotizuje, strháva na seba pozornosť, podporovaný zborovými vokálmi.

Kapela to teda poňala trochu inak. Ešte nikdy nevydali takýto náladový, atmosférický a temný album. Hypnotická, fantasticky aranžovaná hudba ponúka ucelený kus hudby v dvanástich skladbách, ale zároveň aj mnoho detailov a zaujímavostí pre tých skutočne pozorných. Ďalšia vec, čo spája skladby, je textový obsah.

Každý jeden song je o vojne, ale každý pojednáva o inej stránke vojny, o inej hrôze. Od straty blízkeho priateľa („If I were King“) a hraničných situácii („The Killer“), až po samotnú smrť („The Voice“). Brilantné texty sú v mnohých skladbách preložené úryvkami z rozhovorov so skutočnými vojakmi, čo dotvára atmosféru bez toho, aby to pôsobilo lacno. A čo je dôležité, všetko sa veľmi dobre hodí k hudbe.

Chvála je podľa mňa skutočne namieste. Queensryche vytvorili svoje najlepšie dielo od dôb „Empire“, ktoré uchváti svojou atmosférou a premyslenosťou. A pritom ešte stále ostáva priestor na to, aby sa vám dostalo pod kožu na jeden - dva posluchy. Málokedy môže človek počuť také veľké skladby ako „At 30 000 Ft.“, „Man Down!“ alebo „If I Were King“. Jediný dôvod, prečo som nedal plný počet bodov je občasná nadradenosť lyrického konceptu hudbe a zopár hluchých a pridlhých pasáží. Možno by nezaškodilo pridať aj trochu viac elektrických gitár. Ale celkovo... lahôdka pre náročnejších a pre mňa osobne ďalší kandidát na album roka.

9 / 10

01. Sliver
02. Unafraid