NEUROSIS - Fires Within Fires

NEUROSIS - Fires Within Fires

Horí ohník, horí, v Oaklande, v Kalifornii. Ktože ho nakládol? No predsa NEUROSIS. Pred tridsiatimi rokmi začali svoju púť, ozdobenú zaujímavým vývojom. Treba uznať, že máloktorá kapela si tak tvrdo razí vlastnú cestu, ako práve NEUROSIS. Ich étos pripomína hardcore punk, hudobne prevažujú doom, ambient, metal, post-rock, ale občas aj ten punk - a to sú iba najväčšie zbrane kapely, ich arzenál je podstatne širší. Nič konvenčné pre netrénované ucho.

V minulosti NEUROSIS svojimi opusmi naozaj vedeli odradiť nepripraveného poslucháča (vrátane autora tejto recenzie). Dlhé piesne s hromadou zvláštnych efektov na albumoch výrazne prekračujúcich hodinu... nič jednoduché. O to viac "Fires Within Fires" prekvapuje: piesní, hoci dlhých, je iba päť a doska trvá štyridsať minút. To je dostatočný čas na to, aby ste sa ponorili do skľučujúcich hlbín a počúvali bolestivý rev Scotta Kellyho, ale zároveň si môžete byť istí, že vyviaznete bez trvalých následkov.

Kratšia dĺžka totižto neznamená, že by piesne neboli skladateľsky prepracované. Všetky kapitoly "Fires Within Fires" sú precízne a líšia sa jedna od druhej. Môžeme však povedať, že hlavný kontrast nezmizol: tiché ambientne/doomové pasáže sa stále striedajú s brutálnymi poryvmi agresivity. Tento element sa objavuje v každej skladbe ale ako to NEUROSIS robia, že tou zmenou nálady vedia tak prekvapiť? Úvodná "Bending Light" začína takmer strašidelnými dlhými tónmi, prejde doslova do "pianissimo" nálady, ale o to intenzívnejší je hudobný zvrat približne v polovici skladby.

NEUROSIS píšu hudbu konzistentným spôsobom, čo mi však nevadí ani v najmenšom. Avšak, na rozdiel od mnohých, sú piesne dotiahnuté do najmenšieho detailu. Vrstvenie jednotlivých nástrojov a zvukov niekedy dosahuje gigantické rozmery, takže trvá hodnú chvíľu, kým človek vstrebe všetko. Zvuk je príjemný, doslova sa žiada otočiť volume ďaleko doprava, aby tieto drobné detaily vynikli.Lebo kým bicie s basou hypnotizujú a riffy sa zarezávajú do šedej kôry mozgovej, v pozadí sa deje ešte niečo.

Ak má niekto zásluhu na tom, že sa album týči vysoko nad priemerom, je to práve ten muž v pozadí, Noah Landis. Práve on dodáva hudbe vlastnú tvár, hoci nie je vv mixe najdominantnejší. Landisove výrazné momenty prichádzajú v krásnom ambientnom intre "Broken Ground" a hojným využívaním rôznych efektov v gradujúcej "Reach", mimochodom, najdlhšej a najkontrastnejšej veci na albume. Avšak pieseň, ku ktorej sa budem dlho a často vracať, je "Fire is the End Lesson". Tá namiesto tichých a hlučných pasáží prehadzuje výhybku medzi hardcore-punkovou zúrivosťou v slohách (miestami pripomínajúcou pomalé piesne z druhého albumu BLACK FLAG) a klasickým, no členitým doomovým riffom.

Dalo by sa pokračovať - rozoberať každý takt. Skladateľstvo NEUROSIS je na majstrovskej úrovni a aj na "Fires Within Fires" sa predviedlo vo výbornom svetle. Pätica produkuje hudbu vo svojom vlastnom žánre a naozaj "na počúvanie", plnú emócií, atmosféry a nápadov. A hoci nejde o revolúci v ich zvuku, album ťaží z toho, že je vcelku krátky a bez náznakov vaty. Ak je pre vás "post-metal" neprebádaným územím a chcete zistiť, čo sú vlastne NEUROSIS zač, nie je lepšie riešenie, než si obstarať "Fires Within Fires".

8 / 10

01. Bending Light
02. A Shadow Memory