NAPALM DEATH - Throes of Joy in the Jaws of Defeatism

Nikdy nezabudnem na okamih, keď som prvý raz počul hudbu NAPALM DEATH. Bolo to niekedy v deväťdesiatych rokoch a dovtedy som nič tak extrémne nepočul. Títo zvukoví teroristi vyčíňajú na scéne už 39 rokov a stále ma ich hudba baví. Ich „modus operandi“ sa postupne vyvíjal a dnes skupina disponuje širokou škálou útočných zbraní. Mení sa len pomer ich použitia na jednotlivých nahrávkach. Základom je šialený grindcore, ktorý dopĺňajú death metal, hardcore, punk a industrial.

Na novinke "Throes of Joy in the Jaws of Defeatism" ich nájdeme všetky a pripomínajú ich najvýraznejšie experimentálne obdobie. Isto si pamätáte na albumy "Fear, Emptiness, Despair" a "Diatribes", na ktorých niečo obdobné skúšali. Oproti nim je ale novinka viac intenzívnejšia a divokejšia. Úvodné skladby sa nesú v klasickom grindovom štýle a nič nenasvedčuje, že by tomu malo byť inak. Miestami v nich cítiť „voivodovské“ melódie, čo je veľmi chutné korenie. Postupne sa ale začínajú vynárať HC/punkové rytmy obalené hutným industriálnym zvukom. Barney k tomu pridáva okrem svojho typického agresívneho „štekania“ aj čistejšie vokály, ktoré dávajú skladbám alternatívny nádych. No zároveň z jeho hrdla vychádzajú aj neľudské zvuky, ktoré navodzujú strach. Myslím že na novinke si opäť rozšíril svoj hlasový diapazón, ktorý má už tak dosť rozmanitý. K slovu sa dostanú aj vyslovene stredné tempá, ktoré ale s radosťou prekladajú grindovými výchricami. Typickou ukážkou je napr. skladba "Invigorating Clutch", ktorá pripomína tvorbu KILLING JOKE.
"Fluxing of the Muscle" v sebe kombinuje industrial s HC/punkom a je nádherne vystavaná. Zaujímavou skladbou je aj "Joie de Ne Pas Vivre", v ktorej absentuje gitara. Paradoxne je to asi najzlomyseľnejšia skladba celej nahrávky. Opäť tu exceluje Barney a má radosť z toho, že nežije. Podobný chlad ide aj zo záverečnej "A Bellyful of Salt and Spleen", kde naopak Barney spieva čistým hlasom a je to hutný industriálny marš. Základ albumu činí dvanásť piesní, pričom limitovaná verzia obsahuje niekoľko bonusov. Z nich sú asi najzaujímavejšie coververzie od SONIC YOUTH a RUDIMENTARY PENI.

Nemenej zaujímavý je aj obal albumu, ktorý vytvoril Frode Sylthe. Na prvý pohľad je to akoby proti vojnová agitácia, no symbol na hrudi holubice mení jeho význam. Tento symbol má viacero významov ako tabletka extázy či ekológia, no v tomto prípade ide o rovnosť (equality). A touto témou sa NAPALM DEATH zaoberajú aj v textoch. Kritizujú v nich intoleranciu voči všetkým menšinám či prisťahovalcom. Poukazujú aj na hlúposť ľudí, ktorí akoby stratili schopnosť kritického myslenia. Radšej budú akceptovať tie najabsurdnejšie informácie ako „fakty“, pokiaľ im to zapadá do ich myšlienkových systémov, resp. dnes tak populárnych antisystémov.

"Throes of Joy in the Jaws of Defeatism" je nesmierne pestrá nahrávka, ktorá ani chvíľu nenudí. Na tvorbe NAPALM DEATH necítiť ani náznak nejakej opotrebovanosti, práve naopak. Praotcovia grindcoru neustále prekypujú obrovskou energiou a chuťou experimentovať.

9,5 / 10

01. Fuck the Factoid
02. Backlash Just Because