MURDER INC. - Umlčen Navěky

MURDER INC. - Umlčen Navěky

Čechom sme vždy hovorili, že sú to naši bratia, a aj preto je to veľmi príjemný pocit, keď sa zrodí nejaký solídny album s originálnym ksichtom, či už u nás alebo za Moravou. Na vlnu debutu MURDER INC. som naskočil s neutrálnymi očakávaniami, ale s optimizmom. Napokon, zúrivo thrashujúce ukážky ma celkom navnadili a tomuto štýlu sa na Slovensku a v ČR celkom dobre darí, tak prečo nie?

Štvorica to berie zostra, štylisticky najbližšie ku šialencom MORBID SAINT či českým klasikom DEBUSTROL. Rýchlosť zaseknutá v polohe “turbo” v podstate s výnimkou “Život Jde Dál”, tremolo riffy a nenápadná, ale poriadne dunivá basa vás budú sprevádzať niečo cez polhodinu. Už z dĺžky albumu je jasné, že žiadna zbytočná vata alebo vŕtanie sa v zbytočných nápadoch sa nekoná. Avšak “Umlčen Navěky” nie je primitívny album, iba priamočiary. To nie je jediná paralela so SLAYER, presnejšie s “Reign In Blood”.

Thrash je v podstate úzky žáner, takže každá dobrá kapela musí mať niečo, čím sa odlišuje od ostatných. V prípade MURDER INC. ide o dve veci. Rýchle pasáže sú čistá, solídne zvládnutá slayerina, ktorá nenadchne, no ani neurazí. Avšak chlapci majú vynikajúci cit pre to, kedy spomaliť skladbu a zadeliť zopár riffov v strednom tempe - jedna taká pasáž v polovici “IV. druh” dokáže rozhýbať nejeden krk. Druhý aspekt sú naozaj dobré vokály. Vysoko položené blackové chrapčanie sa do tohto druhu muziky výborne hodí, a bonusom je aj jeho zrozumiteľnosť. Nájdú sa aj chytľavé momenty (napríklad “Arcifuck”), čo pri tomto štýle thrashu nie je úplne samozrejmosť.

Nebudem sa sťažovať na to, že MURDER INC. hrajú na istotu, napokon, ide o ich dlhohrajúci debut. Je ťažké vypichnúť melódiu, riff, alebo čokoľvek iné ktoré by bolo výnimočné v rámci žánru, ale rovnaké problémy by mal každý, kto by hľadal vážnejšiu chybu. Menšie množstvo prekvapivých momentov je vyvážené citlivo krátkym hracím časom kde jednoducho nie je priestor pre zbytočné naťahovania a hluché momenty. A to je významné plus. Ďalšia paralela so SLAYER by mohla byť negatívna - gitarové sóla nie sú veľmi výrazné. Čeština funguje zvukovo veľmi dobre, napriek tomu, že texty sú poslabšie. Na druhej strane, kto nechcel thrash, ale poéziu, nech si ide čítať Seiferta.

Okrem toho sa však nie je veľmi v čom vŕtať - “Umlčen Navěky” je po všetkých stránkach dobre poskladaný album. Možno ho nebudem otáčať desaťkrát týždenne, avšak raz za čas sa k nemu určite s chuťou vrátim. MURDER INC. majú veľký potenciál nakopať v budúcnosti stovky zadkov, a ak má byť “Umlčen Navěky” iba začiatkom, máme sa na čo tešiť.

7,5 / 10

01. 42-06-10
02. Rozsudek padl