MORA PROKAZA - By Chance

MORA PROKAZA - By Chance

Pár mesiacov dozadu začalo vydavateľstvo Season of Mist zverejňovať poriadne bizarné videoklipy neznámeho bieloruského dua MORA PROKAZA. Od prvých tónov bolo cítiť v ich hudbe čosi osobité a novátorské.

Sofistikovaným spôsobom v nej kombinujú black metal s  trapom, čo je špecifický subžáner hip hopu. Celé to dotvárajú tými najpodivnejšími hudobnými prvkami, ktoré sú inšpirované country, vážnou hudbou či world music. V tomto smere si nekladú absolútne žiadne mantinely, hlavne aby to znelo čudne a zvrátene. Nekladú dôraz ani na inštrumentálne výkony a skôr sa sústreďujú na celkovú atmosféru. To však neznamená, že by si na výsledku nedali záležať. Vkusne naaranžovať mix tak nesúrodých žánrov totiž nie je samozrejmosť.

Základný kameň každej skladby je v jednoduchom motíve, zahranom na gitare, klavíry či nejakom etno nástroji. Do toho si ide hypnotizujúca rytmika a originálny vokál speváka Farmakona. Ten v podstate rapuje black metalovým vokálom v pomerne svižnom tempe, pričom väčšina textov je v ich rodnej reči. Jeho spevácka technika má dynamický charakter a do značnej miery ovplyvňuje výsledný charakter piesní. Túto originálnu techniku má "zmáknutú" dokonale a z jeho prejavu ide veľká istota. Keď sa k tomu pridá imidž psychopatickej verzie Johana Edlunda a provokujúce texty, výsledkom je poriadne bizarná postavička. V skladbách nechýbajú black metalové prvky v rôznych tempách, každopádne vždy znejú zákerne a obskúrne. Niečím mi pripomínajú tvorbu kapiel ako CNK či BETHLEHEM. Tento bizarný mix kupodivu spolu súzvučí a funguje. Z piesní ide strach, psychedélia, hrôza a v istých momentoch aj akýsi zvrátený druh humoru. Zároveň vyžarujú mladícku revoltu, vzdor a provokujú svojou surovosťou. Variabilnosť tohto hudobného štýlu im dáva priestor na bezbrehé experimentovanie s nekonečnými možnosťami.
Zbežne som si prebehol aj ich predošlú tvorbu a myslím, že nové smerovanie je dobrou voľbou. Predošlé dva albumy predstavovali tradičný black metal, ktorý neprinášal na hudobnú scénu nič nové. Naopak s novinkou obohatili scénu netradičným žánrovým mixom, ktorý znie zaujímavo a sviežo.

"By Chance" od MORA PROKAZA nie je nahrávka určená bežnému poslucháčovi. Na jej prijatie je potrebné byť otvorený hudobným experimentom a neľpieť na žánrových mantineloch. Odmenou vám bude príchuť novej hudby, ktorá má veľký potenciál do budúcna. Som zvedavý koľko obetí zasiahne táto vlna malomocenstva.

9 / 10

1. WIMG
2. I'm Not Yours