MAYHEM - Daemon

MAYHEM - Daemon

Posledné roky strávili MAYHEM na turné, kde sa prezentovali svojim debutovým albumom "De Mysteriis Dom Sathanas". Tento fakt sa výrazne podpísal na aktuálnej novinke, no našťastie nejde o DMDS s číslom dva. Aby sme sa rozumeli, rešpektujem ich debutový album v kontexte doby. No natočiť podobný album v súčasnosti by bolo trochu spiatočnícke. Každopádne novinka je čiastočne ovplyvnená debutom. Najviac to cítiť na atmosfére a gitarových ako aj basových partoch.

Technická náročnosť je samozrejme niekde inde, no v niečom sú si predsa podobné. Telloch a Ghul sú skvele zohraný tandem a svojimi desivými riffmi vytvárajú typickú atmosféru chaosu. Necrobutcherova basgitara masívne zhutňuje skladby a funguje ako roxorové tyče zaliate v betónových stĺpoch. Hellhamerove bicie znejú tradične blasfemicky, aj keď sú viac priamočiare a v podstate jednoduché. Na pomery MAYHEM sú to viac menej štandardné výkony, no ambíciou kapely nikdy nebola samoúčelná exhibícia. Omnoho viac dbajú na vytvorenie špecifickej nálady, ktorá je zmesou hrôzy, chaosu a deštrukcie. Mnoho fanúšikov vrátane mňa nezabudne na obdobie experimentovania a výrazne progresívneho prístupu k tvorbe, ktorý sa najvýraznejšie prejavil na albume "Grand Declaration of War". To je však minulosť a ktovie, či sa kapela niekedy vydá podobným smerom. Pri intenzívnejšom počúvaní sa však z nahrávky vyplavujú veľmi jemné detaily, ktoré sa vymykajú tradičným postupom. No v porovnaní so spomínanou nahrávkou sú to len omrvinky, no ja som vďačný aj za ne. Aj keď ide len o fragmenty klávesov, resp. samplov, "príjemne" dotvárajú celkový dojem.

Aj keď hudbu MAYHEM treba vnímať komplexne, nejde nevyzdvihnúť výkony Attilu Csihara. Jeho široká škála speváckych techník a polôh je všeobecne známa, no nie vždy ju naplno využíval v tejto kapele. V jeho hlase je niečo démonické a zlovestné. A je jedno či šialene škrieka, spieva melodicky, vyšinuto piští alebo len uhrančivo šepká. Mimoriadne majestátne znejú najmä jeho čisté spevy, ktorých je ale na novinke poskromne. O to silnejší dojem však v skladbách zanechávajú. Zámerne nebudem vyzdvihovať jednotlivé skladby, keďže výraznejšieho favorita medzi nimi nemám. Vnímam ho skôr ako celok, ktorý prináša poslucháčovi zvláštny stret starej a novej tvorby. Texty piesní sa zaoberajú zlom, smrťou, krvou a vyskytuje sa tu množstvo mytologických postáv. Ich význam si môžete vyložiť rôznymi spôsobmi, keďže sú plné podobenstiev. Okrem angličtiny sa poslucháč musí popasovať aj s latinou a maďarčinou.

Keď som si vypočul album "Deamon" prvýkrát, moje dojmy boli trocha rozpačité. No postupne som sa viac ponoril do jeho zákutí a začal ma vťahovať do svojho obskúrneho sveta. Opus magnum to u mňa rozhodne nie je, no kvalitu mu nemožno uprieť.

9 / 10

01. The Dying False King
02. Agenda Ignis