MASTERPLAN - Masterplan

Snáď celý metalový svet čakal, čo odpadlíci od Helloweenu Kusch a Grapow vyprodukujú. Splnili presne tie očakávania, ktoré naznačil už singel "Enlighten Me" a môžeme byť aj celkom radi, že z Helloweenu postupne vzniká toľko vynikajúcich kapiel. Porovnaniu súčasných tvárí Masterplan a Helloween sa na začiatku nevyhnem.. povedala by som, že Masterplan sa posunul od klasického heavy-speed metalu k čiastočne progresívnemu metalu. Proste hudba s moderným zvukom a predsa sú zachované riffy a niektoré postupy typické pre klasický heavy metal. Hlas nórskeho speváka Jorna Landeho sa predsa až tak nehodí len pre speed a takto s modernými prvkami je to takmer dokonalé.. Grapow s Kuschom sa tu proste vybláznili a nahrali pestrý album, čo by im asi v Helloweene Weikath nedovolil. Výsledok znie asi ako ... skúste si predstaviť mix prevažne veselej veličiny HELLOWEEN a dramatickej power-prog metalovej kapelky, ktorá vháňa slzy do očí - EVERGREY. Výsledkom je skutočne silný a zaujímavý materiál. A ako som spomínala, veľmi pestrý. Orgie melódií a nápadov.. Škatuľka Power metal je mu asi pritesná ..to treba proste počuť.

Priklon k väčšej modernosti je badateľný už v prvej skladbe "The Spirit Never Dies", čo je svižná skladba, v jednotlivých slohách veľmi podarene podfarbená pasujúcimi riffmi. Ďalšie skladby už poznáme zo singlu - "Kind Hearted Light" a "Enlighten me" - perfektná skladba s krásnym refrenom, kde nám Jorn Lande nádherne predvádza svoj hlasový arzenál, ako nakoniec všade :)) "Enlighten Me" sa okamžite zaradila medzi moje najobľúbenejšie skladby. Skladba "Crystal Night" začiatkom pripomína klasické heavy metalové skupiny ako napr. Manowar, z tých novších povedala by som napr. Dream Evil. Jorn tu spieva trošku agresívnejšie ako v predchádzajúcich skladbách. Ďalším songom je "Soulburn", začína dramatickým klavesovým úvodom a potemnelá atmosféra, v jednej pasáži dokonca podfarbená detským plačom nás sprevádza po celú pesničku. "Heroes" a "Sail On" sú typické helloweeňácke speedovky, pesnička "Heroes" je dokonca duetom Landeho s Michaelom Kiskem, čo určite veľmi poteší všetkých zarytých praznivcov éry Keeperov. Ale cítiť, že taký klasický veselý speed skôr sedí Kiskemu ako Landemu.

"Into the Light" je krátka a pritom skvelá skladba s veľmi silnou atmosférou, ktorá ma takisto dosť chytila za srdce, hlavne skvelým vysokým prejavom speváka v refréne. Túto v podstate kľudnú pieseň vystrieda "Crawling Into hell", snáď jedna z najrýchlejších skladieb albumu, spolu so spomínaným helloweeňáckym Sail on a Heroes. "Bleeding Eyes" obsahuje orientálne motívy (čo je dnes v móde) a Jorn nás tu prekvapuje agresívnym spevom. (spomienka na jeho bývalú kapelu Beyond Twilight a geniálny album Devil's Hall of Fame) No a nakoniec po tejto tvrďárne nás ukľudní takmer baladická "When Love Comes Close". Celkovo sa ale atmosféra blíži najskôr albumu Helloween "The Dark Ride" a tak konečne vidíme, od koho pochádzali tie dramatické nápady, ktoré trocha odvrátili Helloween od veselých pozitívnych songov, čo sa Weikathovi asi moc nepáčilo, a preto aj asi došlo k odchodu týchto géniov do Masterplanu... ale dobre spravili. Deris sa s Landem podľa mňa nemôže rovnať a Lande a jeho dramatický hlas naozaj zapadol do kapely dokonale. No, nebudem sa s tým párať a rovno vyslovím svoj názor, ktorý neviem koľko z vás zdieľa... nové album Masterplan sa Helloweeňáckemu minimálne vyrovná, teda skôr by som povedala, že ho vo väčšine ohľadov predčí. Nakoniec, dalo sa to čakať, že bude super, na albume sa predsa podieľali veličiny napr. z Helloween a Iron Savior.Debut Masterplanu bol predurčený na to, aby bol hitom. Rockový svet to očakával a tak sa aj stalo.

10 / 10

1. Spirit Never Dies
2. Enlighten Me