MAGNUM - Lost On The Road To Eternity

MAGNUM - Lost On The Road To Eternity

Britskú kapelu MAGNUM považujem za vynikajúci tip pre rockových fanúšikov, ktorí hľadajú kvalitnú melodickú hardrockovú hudbu s prímesou progresívneho rocku a AOR. Podobne ako mnohí som o existencii kapely, pomenovanej ako populárny nanuk, netušil až do koncertu projektu AVANTASIA, v ktorom sa opakovane objavuje spevák kapely MAGNUM Bob Catley. Tobias Sammet nikdy neskrýval svoj obdiv k pompéznemu melodickému hardrocku, ktorí produkujú hudobníci okolo hlavného tvorivého dua Catley/ Clarkin už od konca 70.rokov. Stačilo jedno CD - „On The Storyteller´s Night“ (1985) a čaru kapely som naplno prepadol aj ja.

MAGNUM patrí do skupiny výnimočných hudobných spolkov, ktoré majú inšpiráciu na rozdávanie aj pomaly po 50 rokoch na scéne. Preto sa fanúšikovia kapely dočkali nového, v poradí dvadsiateho CD „Lost on The Road To Eternity“, dva roky po poslednom počine s názvom „Sacred Bood, Divine Lies“ (2016). MAGNUM hýri nielen kvantitou novej hudby (jedná sa o najdlhšie CD v histórii kapely), ale aj nadpriemernou kvalitou. Vyzerá to, že v kapele sa uvoľnila nálada po odchode dlhoročného klávesového hráča Marka Stainwaya (ex- GRAND SLAM) a bubeníka Harryho Jamesa (THUNDER). Noví hráči priniesli do kapely svieži vietor, ktorí sa prejavil väčším odpichom piesní a mierne prekvapivo aj väčším priestorom pre klávesy. Zvuk nového CD je hutný, ale nie preplácaný a dobre vynikajú jednotlivé hudobné aranžmány a predovšetkým pestrá škála klávesových zvukov. Preto by sa dalo povedať, že sme svedkami pokroku v rámci hudobných mantinelov kapely MAGNUM.

Asi nemá zmysel dopodrobna rozoberať jednotlivé skladby. MAGNUM za tie roky na scéne definovali jasne svoj hudobný štýl, ktorý charakterizuje kombinácia hardrockových riffov Tonyho Clarkina, dramatického a precíteného hlasu Boba Catleyho a výrazných kozmických syntetizátorov s typickou patinou 80.rokov. Album sa vydaril ako celok a počúva sa lepšie ako posledné CD. Kým na „Sacred Blood, Divine Lies“ dominovalo viacero vynikajúcich piesní oproti dobre počúvateľnému zvyšku, na aktuálnom CD všetko prúdi akosi lepšie a človeku tá hodinu uplynie ako voda. Ak by som predsa len mal vypichnúť nejaké piesne z nového CD, tak medzi mojich favoritov patrí hneď prvá „Preaches And Cream“ s horsko-sladkým textom o tom ako nič v živote nie je zadarmo a výraznými hammondkami Ďalej ma oslovila epická pieseň „Welcome To Cosmic Cabaret“ s progrockovým nádychom a dlhou inštrumentálnou pasážou k záveru skladby. Špeciálnym hosťom novej dosky MAGNUM je už spomínaný Tobias Sammet, ktorého si užijeme v titulnej piesni „Lost On the Road To Eternity“. MAGNUM v nej znie ako AVANTASIA. Alebo to AVANTASIA znie miestami ako MAGNUM? J Tak či onak, vynikajúca skladba, ktorú odporúčam všetkým fanúšikom AVANTASIE.

MAGNUM znie stále ako MAGNUM. Pri niektorých piesňach nám iba ozvučenie bicích prezradí, že nepočúvame klasickú dosku z 80.rokov, ale novinku z 21.storočia. Pri podobnom type kapiel ale neočakávam dramatický vývoj, ale schopnosť byť tvorivý a prinášať svetu kvalitnú hudbu aj po rokoch v hudobnom priemysle.  Za seba cítim spokojnosť s novým CD a som zvedavý, koľko novej hudby ešte zvládne svetu priniesť táto skupina britských veteránov. Síl a inšpirácie majú dosť a ani posledné CD nepodlieza kvalitou štandardy hudobnej produkcie kapely MAGNUM z dní ich najväčšej slávy v 80. rokoch.

8 / 10

1. Peaches And Cream
2. Show Me Your Hands