KILTER - Axiom

KILTER - Axiom

V istom období môjho života som prepadol hudobnému bádaniu po tých najčudnejších avantgardných nahrávkach napriek žánrové spektrum. Asi nikoho neprekvapí, že gro tvorili projekty spojené s metalovou hudbou či komunitou. A na jeden taký som nedávno narazil a celkom ma zaujal.

Trojica hudobníkov z New Yorku sa rozhodla že založí kapelu, ktorej ambíciou bude zhudobnenie života v uliciach tejto metropoly. V snahe vytvoriť chorú hudbu s dunivým zvukom si prispôsobili aj nástrojové obsadenie. Basgitara v dvoch linkách, bicie a saxofón sú základom tvorby KILTER. Hudobne ide o temný jazz s výrazne hutným zvukom. O ten sa starajú hlavne dve basové linky Laurenta Davida a basový saxofón Ed Rosenberga III. Táto nevšedná kombinácia nástrojov vytvára zaujímavú alternatívu pripomínajúcu doomový miestami dokonca droneový sound. Tieto nástroje nehrajú typicky jazzové vyhrávky a svojou štruktúrou sú oveľa priamočiarejšie, čím pripomínajú spomínané žánre. A práve to robí ich hudbu originálnu a zaujímavú. Tieto experimentálne atmosferické plochy dopĺňajú viac menej typické jazzové bicie Kennyho Grohowského. Tento hudobník pôsobí v black metalovej formácii IMPERIAL TRIUMPHANT, no je známy aj spoluprácou s nekorunovaným kráľom hudobnej avantgardy Johnom Zornom. A znalcom už asi svitá odkiaľ fúka vietor. Hudba tohto nezameniteľného saxofonistu je asi najväčšou inšpiráciou pre ich tvorbu. No je predsa len trocha iná a je o niečo stráviteľnejšia ako Zornove šialenstvá.
Napriek tomu to nie je úplne jednoduché sústo na prvé počutie. Skladby majú znepokojujúcu atmosféru a vyvolávajú v poslucháčovi pocity strachu. Nahrávka pôsobí zaujímavo aj bez spevu, aj keď v skladbe „Out of Kilter“ je prítomný. Ten má na svedomí speváčka Andromeda Anarchia a to, čo tu predvádza je slušná temnota. Jej harsch vokál osciluje medzi deathovým growlom a blackovým škrekom. Je to mimochodom jedna z najlepších piesní albumu. Mám dojem, že práve vokály by posunuli túto nahrávku ešte o stupienok vyššie. No musím uznať, že aj bez nich je to veľmi zaujímavý projekt. V poslednej skladbe „Spherical Bastards“ si pre nás pripravili ešte jedno prekvapenie. Objaví sa v nej totiž jediný gitarový part celej nahrávky, ktorý nahral Per Nilsson, aktuálne pôsobiaci v MESHUGGAH. Inak ide o skladbu, ktorá sa mierne odlišuje od ostatných.

Ak máte chuť na jazzom napáchnutý temný trip, "Axiom" od KILTER je pre vás jasná voľba. Tento zaujímavý experiment prináša trocha iný koncept fúzie metalu a jazzu, na aký som bol doteraz zvyknutý.

8,5 / 10

1. Ax & Spear