IN THE WOODS… - Cease The Day

IN THE WOODS… - Cease The Day

Reunion kapely po dlhých rokoch hibernácie nemusí nutne znamenať len zopár spomienkových koncertov, prípadne jednu dosku z nostalgie. Nórski progresívni melancholici IN THE WOODS… to vedia a od návratu v roku 2014 nám servírujú už druhý, celkovo svoj piaty album. "Cease The Day" vyšiel opäť pod hlavičkou Debemur Morti Productions.

Časy 90. rokov, kedy doomové kapely radi experimentovali, sú preč a dnes už metalových poslucháčov máločo prekvapí. IN THE WOODS… si ale vždy robili hudbu po svojom a inak tomu nie je ani v roku 2018. Ich nové dielo začína sviežim spevom, v pozadí počuť zvuky lesa. Stačí však pár sekúnd a už sme odklopení kulisou príjemného, prevažne pomalého burácania. Nóri okrem doomu po čase zabrúsili aj do vôd black metalu, vo väčšine skladieb predvádzajú obidva štýly a pritom prechádzajú z jedného do druhého plynule, s až prekvapivou ľahkosťou. Kým v otváračke "Empty Streets" prevláda prvý zmieňovaný, nasledujúca "Substance Vortex" je viac o tom „čiernom kove“. Samozrejmosťou je súhra dvoch gitár, nájdeme tu pomalšie i rýchlejšie riffy, melodické vyhrávky a vybrnkávačky, prepracované sóla, občas umne zdvojené. Nechýbajú ani klávesy, ktoré túto zvukovú kulisu kvalitne obohacujú. Anders Kobro, jediný pôvodný člen zo starej éry, udáva za bicími nekompromisné rytmy a zaručuje, že IN THE WOODS… sa držia v progresívnych vodách. Vokály, ako už tušíte, predvádzajú striedanie čistých spevov s blackovým škrekom. Ich protagonista Mr. Fog zvláda oboje na jednotku, jeho prejavu nechýba razancia a v potrebných momentoch ani emócie.
Za pomyselné vrcholy považujem naliehavo pôsobiacu "Respect My Solitude" a mimoriadne melancholickú "Still Yearning". Obidve záležitosti sú doomovo ladené a dokazujú to aj texty - množstvo úryvkov ľahko zachytíte z posluchu.
„I promise to keep you in my heart…“

A po siedmych piesňach album končí tak, ako začal - ústredným motívom (tentokrát s klavírnym doprovodom) v titulnej skladbe, ktorá pôsobí sťaby Outro a celú dosku uzatvára.
IN THE WOODS… nahrali solídne dielo, na ktorom kombinujú minimálne dva potemnelé štýly. "Cease The Day" ponúka príjemné, relatívne zapamätateľné motívy, spája v sebe tvrdosť s jemnosťou a je na ňom čo objavovať. Mám problém prirovnať ho k čomukoľvek zo staršej tvorby tejto kapely, tak sa vykašlime na porovnávania a len vychutnávajme krásu ponúkanej hudby.

8 / 10

1. Empty Streets
2. Substance Vortex