ICED EARTH - Dystopia

ICED EARTH - Dystopia

Počujete tú ozvenu sekaných riffov? Správne, ICED EARTH sú naspäť - s novým albumom a novým spevákom. Ak si situáciu okolo kapely zrekapitulujeme, počas štyroch rokov vydali tri štúdiovky s troma rôznymi vokalistami. Stabilita je pre ICED EARTH pojem neznámy, a pri posluchu „Dystopie“ premýšľam, či práve v tom netkvie ich hlavný problém.

Ale to najdôležitejšie na začiatok. Nový spevák sa volá Stu Block, ale v skutočnosti to musí byť naklonovaný Matt Barlow. Inak si neviem vysvetliť, prečo tí dvaja znejú väčšinu času takmer identicky, vrátane frázovania a práce s hlasom. Stu je technicky a rozsahovo veľmi slušný, pri čistom speve dokonca vynikajúci. Je ale pravda, že falzety znejú veľmi zvláštne, akoby slabo. To ale nemusí byť jeho chyba, pretože zvuk „Dystopie“ je veľmi slabý, čo sa pánom nestalo prvýkrát. Gitary sú sterilné a bicie zas nepríjemne kartónové. Tvrdý zvuk, ktorý novinke zúfalo chýba, zrejme ostal iba na demo-nahrávkach. Neverím, že ICED EARTH nutne potrebujú k nahrávaniu producenta Jima Morrisa.

Skladateľsky je „Dystopia“ to isté, čím bol „The Crucible of Man“, len vo väčšej miere - snaží sa byť všetkým, ale nie je v podstate ničím. Je tu niekoľko dobrých skladieb, rovnako veľa tragických skladieb a desivo priemerný zvyšok. Nevyrovnanosť dobre ilustruje dvojica balád: „Anguish of Youth“ a „End of Innocence“. Prvú ťahá jednoduchý, ale účinný nápad, refrén a Blockov fantastický spev, druhá znie patetickejšie ako nepodarený MANOWAR. Taká diabetická verzia „Watching Over Me“. Z toho lepšieho by som ešte vypichol dobrú, chytľavú titulku a správne ostrú „Boiling Point“. Zvyšok je, bohužiaľ, recyklovaná nuda.
Problém ICED EARTH spočíva v ich totálnom nechutenstve pohnúť sa vpred. Schaffer má dobrý skladateľský nápad tak dva krát za album, nový spevák je vlastne stále Matt Barlow a hudbu nemá čo ťahať vpred. Títo chlapi už jednoducho nemajú čím prekvapiť. Asi ani nechcú. Verím, že niektorým sa bude „Dystopia“ páčiť už len preto, lebo sú to ICED EARTH a je to slušne odvedené remeslo, hoci bezduché. Ale na kapelu, ktorá kedysi kraľovala power metalu, je to žalostne málo. Matt Barlow definitívne odišiel so vztýčenou hlavou, na Tim Owensa ostali len príjemné spomienky... a je viac ako otázne, či Schaffera dokáže zachrániť Stu Block. Tentokrát to nedokázal, a tak „Dystopia“ ostáva sotva priemerným albumom, ktorý obsahuje všetko, čo som od ICED EARTH už nechcel počuť.

5 / 10

1. Dystopia
2. Anthem