HAIL SPIRIT NOIR - Eden in Reverse

HAIL SPIRIT NOIR - Eden in Reverse

Pomerne neznámu grécku kapelu HAIL SPIRIT NOIR sledujem už niekoľko rokov. Od začiatku sa snažili ísť vlastnou cestou a nikoho nekopírovať. Zároveň sa ich hudba vyvíjala a postupne dozrievala. Debutový album bol pomerne surový mix psychedelického rocku a black metalu. Jeho nasledovník bol producentsky o niečo ďalej a ich hudba sa začala viac utriasať. Umne na ňom prepojili svet avantgardného metalu a progresívneho rocku. Túto cestu dotiahli do dokonalosti na trojke "Mayhem in Blue". Tu šli minimálne o triedu hore, pričom black metalové prvky ustúpili na vedľajšiu koľaj. Na novinke sa posunuli opäť o niečo vpred a to výrazným spôsobom.

Spevák Konstantinos Margaritis, ktorý pôsobil v kapele minimálne od roku 2017 (info na Metal Archives udáva rok 2018) dáva ich hudbe výrazný charakter. Jeho melodický vokál zásadne ovplyvňuje celkovú atmosféru albumu. Syntezátori tu hrajú významnú rolu a pôvodného klávesáka Hakisa doplnil nový spoluhráč Sakis Bandis. Netuším kto z nich má väčšiu zásluhu na novom zvuku, no to je v tejto chvíli nepodstatné. Spolu  prepašovali do nových piesní prvky osemdesiatkového popu, ktoré sú veľmi vkusné a príťažlivé ("Incense Swirls remix"). Tie miešajú s pomerne modernými zvukmi ako aj inými retro prvkami. Ich hra je mimoriadne pestrá a to isté platí aj pre zvukové registre. Najvýraznejšou ukážkou ich umenia je úvodná časť skladby "Automata 1980", v ktorej predvádzajú neuveriteľné kúsky. Ani si to netrúfam preniesť na papier, to treba počuť. HAIL SPIRIT NOIR aj naďalej pracujú s prvkami psychedelického rocku a kde tu sa vystrčia aj blackové "parohy". Tento zvláštny mix vytvára veľmi originálny štýl, ktorý spĺňa tie najprísnejšie kritéria pre kvalitný avantgardný metal s progresívnymi prvkami. Za absolútny vrchol albumu považujem už spomínanú skladbu "Automata 1980". Za zmienku však stojí aj pieseň "Crossroads", kde hosťuje Lars Are Nedland (SOLEFALD, BORKNAGAR). Svojím neopakovateľným vokálom jej vtisol výraznú "solefaldovskú" pečať, ktorá jej mimoriadne svedčí. Počúvanie tohto albumu je jedno úžasné dobrodružstvo, plné nečakaných zvratov a odbočiek. A ďalšou devízou nahrávky je fakt, že jej kvality stúpajú s každým ďalším posluchom. Podobne originálny ako samotná hudba je aj koncept albumu. V ňom prepísali príbeh z knihy Genezis o Adamovi a Eve, zo surrealistického pohľadu Richarda Dawkinsa z Darwinovho pohľadu. Výsledkom je obrátené poradie tohto príbehu. Toľko oficiálna správa od samotnej kapely. Na limitovanej verzii nájdete dve bonusové skladby, "Ever-shifting Tunnels" a spomínaný remix "Incense Swirls". Minimálne pre ten remix sa oplatí práve táto verzia.

HAIL SPIRIT NOIR sú mimoriadne tvorivé a hravé zoskupenie hudobníkov, ktorí majú namierené hodne vysoko. "Eden in Reverse" je silne návykový materiál, ktorý nemá vedľajšie nežiadúce účinky. Proste ideálna droga.

9,5 / 10

1. Darwinian Beasts
2. Incense Swirls