GUNFIRE - Age of Supremacy

GUNFIRE - Age of Supremacy

Italské GUNFIRE jsme si představili před několika měsíci díky reedici jejich eponymního EP. Jako návrat do časů, kdy heavy metal teprve vystrkoval hlavu a brousil své zbraně, to rozhodně nebylo špatné (přestože z dnešního pohledu albu leccos chybělo). Proto jsem byl zvědavý, jak vypadá jejich novější tvorba. A tak jsem sáhl po jejich zatím poslední desce - „Age of Supremacy“ z roku 2014.

Už na první poslech je znát, že důraz na střední tempo sice zůstal, vše je ale podstatně učesanější, klidnější a příjemnější. Prostě takový pohodový power metal, u kterého se nemusíte bát, že vám zboří dům a vytočí sousedy do nebozízkové vývrtky. Spíš vás čekají elegantní výlety na melodických vlnách povzbuzované jemnými kytarami a poháněné spolehlivými bicími. Odpovídá tomu i vokál Roberta „Draka“ Borelliho. Už se nepotřebuje hnát do závratných výšek a přetahovat se s největšími hvězdami své éry. Přestože tu a tam naznačí, že se jeho hrdlo vysokých poloh stále nebojí, nesnaží se být hlavním trumfem desky. Skladby spíš doplňuje jako další nástroj. Tak, aby výsledek byl kompaktní, elegantní a správně vybroušený.

Stejný princip vyznávají i další nástroje. Nedá se proto říct, že by na „Age of Supremacy“ dominoval zpěv, kytary, bicí nebo basa. Nic takového. Všechny nástroje mají své přesně dané místo, kterého se drží.
Jenže možná až moc. Na albu tak sice nechybí kytarová sóla, zároveň to ale není věc, která by se vám při vyslovení „Age of Supremacy“ automaticky vybavila. Také rytmika perfektně funguje a drží vše pohromadě. Určitě vás ale nečeká žádné usilovné podupávání do rytmu. A aranže sice dodávají jednotlivým skladbám výpravnost, ale takovou, abyste se stále dokázali kdykoliv vrátit na rodnou hroudu.

Jinak řečeno - všechny nástroje vám dokážou tu a tam nabídnout zajímavé pasáže, jen se musíte pořádně zaposlouchat. A to je právě kámen, který album poněkud tíží a snadno přivede i k úrazu. Ono totiž CD nenabízí až tak moc originálních, výjimečných a poutavých pasáží, které vás k desce přitáhnou zas a znovu. Rozhodně ne tolik, aby si kapela mohla dovolit ukrývat je hluboko do skladeb a nechat je vyplouvat na povrch teprve s desítkami poslechů. Výsledkem je, že všechno působí jako nesmělé přešlapování na pěti metrech čtverečních. A přitom by stačilo jen trochu víc odvahy. A zvýšit agresivitu, zdůraznit zpěv nebo třeba přidat kytarové výlety a experimenty.
Na jednu stranu tak před sebou máte slušnou a příjemnou desku, jejíž poslech vás nijak neurazí a dokonce vás bude i docela bavit, jenže na druhé straně vám nedá zrovna moc důvodů, proč sáhnout po ní a netrávit čas s jinou partou. A to je škoda.

Snad o žádné součástce z tohohle hodinového strojku od GUNFIRE totiž nemůžete říct, že by byla špatná nebo nefungovala, jak má. Jen by to prostě chtělo přidat.

6,5 / 10

01. Prelude