GREYWIND - Afterthoughts

GREYWIND - Afterthoughts

Pekné klamanie telom. Debut írskych súrodencov Greywind zdanlivo preštylizovaný a zameraný skôr na mainstreamovú formu a popové melódie, chladne pragmatický a milosrdne nenásilný. Zároveň je to však podprahovo odzbrojujúca sonda do reality moderného hard-rockového sveta s množstvom zásadných odkazov na minulosť, otázok v zmysle správnosti/nesprávnosti ich použitia v súčasnej tvorbe, riešení zapájania iných subžánrov a názorov, ktoré ovplyvňujú budúce smerovanie tohto starobylého hudobného štýlu a definujú jeho prítomnosť. Opus Afterthoughts je podobne koncipovaný ako mainstreamový a poslucháčsky na výsosť prístupný prednedávnom vydaný album The Pretty Reckless ale ešte viac prepracovanejší a preto má aj o kúsok lepšie hodnotenie. Opäť aj tu platí, že narážky na ich mainstreamové snobstvo pramení z jeho nepochopenia alebo nedostatočného vnemu a tým pádom aj k averzii k myšlienkam ktoré vyjadruje.

Ak má éterický úvod titulnej „Afterthoghts“ vystihnúť ich záujem o mainstream, tak aj zbytok skladby dáva dôkaz pre ich nadšenie pre melodické a prístupné rockové témy, postavených na tých najobyčajnejších rockových klišé a precpaných karikatúrami známych hudobných detailov, bežných postupov a neoriginálnych aranžmánov. Znie to ako pubertálna americká študentská partička. Ak by človek chcel brať tento opus naozaj vážne, tak by sa musel zmieriť s faktom, že to nie je žiadne veľdielo, ale len bežný rockový mainstream. Nie som si však istý, ako vážne to mysleli súrodenci O'Sullivanovci. A pre rockového fajnšmekra sa to vážne brať ani nedá. Čo skladba, to jednosmerný hudobný motív. Namiesto naozajstne pôsobiacich melódií otrepané frázy, s ktorých pomocou nám jednotlivé tracky odhaľujú svoje vnútro. Vo svete Greywind musí predovšetkým všetko dobre a ľúbivo znieť, čo samozrejme neplatí v rockovej hudbe a vôbec neplatí v reálnom živote. Zrejme ani nie je pravda (alebo nie po celú dobu), že by chceli hrať tvrdšiu hudbu, možno im to len tak vyšlo. Alebo snáď medzi ich úchylky patrí robiť si zo všetkých prču? Ostentatívne si utierajú svoje zadky do melodického hard-rocku, ktorý vzápätí prznia a deflorujú popíkovskými melódiami a postupmi. Väčšina fans ich bude podozrievať, že asi trpia klinickým extrémom alter ega a v zásade nemajú ujasnené čo by tak chceli vôbec hrať. Ako moc úmyselne mainstreamový na jednej strane a hard-rockový, tvrdšími hodnotami presakujúci na strane druhej chce vlastne byť. Výsledkom je nevyrovnaná kolekcia skladieb, popíkovský rock, hard-rocková dráma o triednych rozdieloch či tvrdá alternatíva zo sveta pseudo intelektuálskych snobov posudzujúcich druhých podľa toho, či človek má najnovší model iPhonu, ktoré sú miestami celkom zábavné, ale väčšinou času len otravné a trápne.

Na tomto debute je asi najzaujímavejší artwork, lebo je to dielko, o ktorom by sa dalo básniť. Je to hravo ilustračné a vôbec to necharakterizuje hudbu, ktorá sa na doske ukrýva. Absurdne prekrásna zasnežená krajinka s jazierkom a s lesným požiarom a kosákovitým mesiacom v pozadí. Pravdepodobne len tento obrázok obstojí v zaťažkávacej skúške času, lebo desiatka kúskov „Afterthoghts“ zapadne okamžite po vneme tohto nevýrazného traktátu.

6,5 / 10

01. Afterthoughts
02. Forest Ablaze