ESOTERIC - A Pyrrhic Existence

ESOTERIC - A Pyrrhic Existence

ESOTERIC patria medzi najstarších a najvýznamnejších predstaviteľov funeral doom metalu. Štýlu, ktorý je sám o sebe extrémny, a predsa v ňom možno búrať hranice. Fanúšikovia ich právom považujú za legendu. Počas svojej „kariéry“ si vyvinuli vlastný zvuk a je prakticky nemožné pomýliť si ich s inou kapelou. Posledná doska týmto anglickým titanom vyšla ešte v roku 2011, takže čakanie na návrat bolo približne také dlhé, ako ich skladby.

"A Pyrrhic Existence" je dielo vhodné pre skúsených poslucháčov. Vyžaduje množstvo sústredenia, trpezlivosti a v neposlednom rade času. Finálna dĺžka činí desivých 97 minút, to je však u ESOTERIC štandard. Započúvať sa do útrob tejto dosky je ako absolvovať výlet do iného sveta. Z reproduktorov sa valí mohutný zvuk namiešaný v Priory Recording Studios, ktoré prevádzkuje vokalista/gitarista Greg Chandler. Je jasné, že kapela venovala nahrávaniu toľko času, koľko chcela.
Už úvodná kompozícia "Descent" nám na ploche 27 minút ponúka nemálo nápadov a vystrieda sa v nej niekoľko polôh. Od ambientného úvodu postupne vygraduje do ultra-pomalých rytmov, ktorým velia hradby gitarových riffov. Repetitívne motívy vás ľahko môžu zhypnotizovať. Kapela sa nebojí občas aj zrýchliť (napríklad v polovici "Rotting In Dereliction", aby sa následne vždy vrátila do typicky pohrebného tempa, ktoré jej predsa len svedčí najviac.

Všetky vokály má na starosti spomínaný frontman Greg. Jeho dominantným artiklom je hlboký growling, neraz však prechádza na vysoké „chorobné“ škreky, pri ktorých si hojne pomáha rôznymi efektami a výsledok znie hodne psychedelicky.
Nutno podotknúť, že v zostave sú prítomné až tri gitary. Často si každá z nich hrá niečo iné, niekedy zas jedna sóluje, kým zvyšné dve ju sprevádzajú. Úžasnú harmóniu dotvárajú aj syntezátory. Gitarista Gordon Bicknell i basák Mark Bodossian sa s nimi patrične vyhrali. Občas započujete klávesový doprovod, no špecialitou sú najmä ambientné pasáže. Tie sa vyskytujú v každej skladbe a vždy plynule nadväzujú na metalovejšiu časť hudobnej zložky. Často len predeľujú jednotlivé skladby, avšak bez týchto vsuviek si už neviem tvorbu Birminghamčanov predstaviť. Za pozornosť stojí jediná inštrumentálka "Antim Yatra", ktorá je akýmsi zakončením prvého z dvoch CD-čiek. Gradácia jedného ústredného motívu za doprovodu bizarných zvukov navodzuje psychedelickú atmosféru a mne osobne evokuje putovanie nekonečným vesmírom.

Druhé dejstvo štartuje dávkou melanchólie pri relatívne melodických gitarových linkách v "Consuming Lies", ktorý je jedným z vrcholov albumu. Kapela opäť dokazuje cit pre plynulé zmeny nálad - nasledujú sekavé riffy, po nich ďalšie skľudnenie pri povinnej experimentálnej pasáži, kedy už neviem určiť, čo je gitara a čo syntezátor. A odtiaľ návrat späť do trýznivej reality, v ktorej ESOTERIC fungujú sťaby geniálni šialenci!
"Culmination" začína prekvapivo ukľudňujúcim dojmom, dokonca aj cez disharmonické gitarové „hrátky“. Následné hradby drtivých riffov však evokujú pomalé zatĺkanie ďalších klincov do pomyselnej rakvy. Ak počas nekonečnej jazdy „Pyrrhovou existenciou“ potrebuje pauzu, pokojne si ju doprajte.

A ak ste v zdraví doputovali až k monolitu s trefným názvom "Sick and Tired", gratulujem vám. Záverečný song jasne podčiarkuje všetky atribúty, ktorými sa ESOTERIC vyznačujú. Stále ich baví komponovať hudbu, ktorú by sa bežný smrteľník bál čo i len počúvať.
"A Pyrrhic Existence" je ďalším monumentálnym dielom v nie príliš bohatej, zato však neopakovateľnej diskografii od zrejme najoriginálnejšej funeral doomovej formácie. A pre mňa jedným z albumov roka. Viem, že to znie klišovito, ale „na dobré sa oplatilo čakať“.

Za poskytnutie nahrávky ďakujeme vydavateľstvu Season of Mist.

9 / 10

1. Descent