DILIGENCE - Abundance In Exertion

DILIGENCE - Abundance In Exertion

Dahlien - zvíře na české extreme metalové scéně, poměrně dobře známé především díky nedávno zaniklé formaci KEEP ON ROTTING či sludge/doomovým THE CORONA LANTERN, kteří na sebe poměrně slušně upoutali pozornost, aby se následně vydali na věčnost. Nyní je ale primárně řeč o mlátičce DILIGENCE, kde Dahlien zůstala, samozřejmě, jako poslední původní člen. Kapela letos vydala desku “Abundance in Exertion”, která by si zasloužila více pozornosti, protože se jedná o vysoce kvalitní šlehu na poli death metalové moderny, která se však rozpíná do více koutů extrémního hudebního světa a nebojí se sahat po odlišných, leč řekl bych spřízněných žánrech, které se vzájemně neruší, pokud je hudebníci slušně podají. No a to se DILIGENCE rozhodně podařilo.

“Abundance in Exertion” můžeme označit jako moderní death metal. Moderní, neboť se songy DILIGENCE přiklání k vlivům deathcoru a produkce alba, leč je muzika spíše death metalová, zrovna tak. Zvuk je aspektem, jenž posluchače sejme jako první. Je ideálně zabasovaný, mohutný a drtivý. Přesto nemám pocit, že bych špatně slyšel jednotlivé postupy. Vše jde zřetelně, čitelně slyšet díky pročištěnosti “vzduchu”, který je prosekáván ostrými postupy, působícími jako meče. K prožitku hodně přispívá technika. DILIGENCE by se dali označit také jako technický death metal. Riffy jsou nepravidelné, všelijak trhané a nasekané tak, aby posluchače zakously ostrými zuby a smýkaly s ním ze strany na stranu. Aby netušil, odkud přesně vlastně útok přijde.
Bicí jsou na desce skutečným prožitkem. Právě u bicích hraje skvělý zvuk zásadní roli. Nechá vyniknout jejich říznosti a zároveň hluboké drtivosti kopáků, díky čemuž si užijete nakopávající jízdu, která nadchne jak bubenické onanisty, tak technické milovníky hudby. Dahlien řve, growluje, nebo používá projev, který by dokonale seděl k nějakému sludge metalu (opět se vracíme k THE CORONA LANTERN). Myslím takovou tu zastřenou polohu, leč v divočejší formě. Hlas zpěvačky je variabilní a pojme hned několik zajímavých poloh s poměrně osobitou barvou. Všechny jsou dostatečně agresivní a působivé. Vokalistka do vás prostě vybije energii a vy v tom náporu budete dostávat jednu ránu pěstí za druhou s krví stříkající z úst.

Muzika je čistokrevný masakr, ale promyšlený, nikoli střemhlavý. Skladby často zpomalují do středních temp, ve kterých se můžete nejvíce soustředit na všechny ty detaily jednotlivých nástrojů a vychutnávat si jejich masivní vyznění. Psal jsem zde o žánrovém přesahu. Však zaujme už atmosferické a dramatické intro v písni první - “This Queue Metaphor”. V “Into Hydra's Lair” je zase patrný vliv black metalu, a to především v riffech a sypanici bubnů, které vás pokropí ohnivou sprškou. Velmi se mi zamlouvá čtyřka “Through Black Aura”, která platí za pomalejší a hutnější kus. Song působí jako buldozer, který projíždí místností, v níž se nacházíte, a demoluje. Vše se otřásá v základech. Nečekané je jakési intermezzo v podobě kousku “In Stillness”. Kompozice je zcela instrumentální a akustická. Na moment vás vytrhne z neustálého bušení sbíječek do ušních bubínků a dá vám prostor pro vydechnutí. Album je poměrně dlouhé na to, o jaký ušní výplach se jedná, a s prvními poslechy mi přišla stopáž jako těžký oříšek, proto se za takové zvolnění nezlobím. Závěr desky patří “Lifetime of Obsidian Verity”, písni, která platí za nejtemnější na albu. Její struktura je tvořena pomalejšími, do deathcoru laděnými riffy a rytmikou, přičemž pod slupkou atmosféru tvoří jemné vybrnkávání na struny. To tvoří monstrózní, poměrně uhrančivou hudební stopu.

“Abundance in Exertion” je materiál nadupaný brutálními, agresivními, doslova zvířecími skladbami, které vám dají do držky a vy se budete dusit ve vlastní krvi. Album je opečovávané hutnou, masivní produkcí mlátící vám obličejem do zdi, která však nechá vyniknout všem vyhrávkám, nástrojům a vrstvám, aby si posluchač užil jak brutalitu, tak vyšperkovanou techniku (ty bicí!). Dahlien do toho všeho utrhává sousto svým klasicky drsným, variabilním hlasem. DILIGENCE jsou možná moderní death, ale jejich záběr pojímá také vlivy deathcoru, black metalu, a nemohu si pomoci, ale díky Dahlien ve vokálech cítím také podobenství se sludge žánrem, což je mi nadmíru sympatické. Precizní práce naplněná až po okraj energií, skvělou instrumentací a zároveň inteligencí (hudebně, ale i textově).

8 / 10

1. This Queue Metaphor
2. Bleeding Fractals