CULT OF FIRE - Moksha / Nirvana

CULT OF FIRE - Moksha / Nirvana

CULT OF FIRE si na československej scéne vydobyli veľmi osobitý status. Dodnes som pri tejto kapele neodhalil recept, podľa ktorého varia svoju muziku. Keď si rozložíte jednotlivé nástroje na drobné, tak vyselektujete solídne ingrediencie, ktoré sa nijak nevymykajú z priemeru. No keď sa to dá celé dokopy, funguje to dokonale. Akoby v tom naozaj bola mágia či okultizmus. Najmä ich debutový album "Triumvirát" považujem za vôbec najzásadnejšie dielo. Neskôr sa začali pohrávať s východnými náboženstvami, čo je v rámci štýlu dosť neobvyklá kombinácia.

Aktuálny dvojalbum "Moksha / Nirvana" je jasným pokračovaním tejto cesty. Skupina naďalej kultivuje svoj osobitý štýl, ktorý má najbližšie k atmosferickému čiernemu kovu. Jeho základom sú výrazné gitarové motívy podporené údernou rytmikou a krákoravým vokálom. Na tlejúcu blackovú pahrebu sypú exotické hudobné motívy, ktoré si nevyplytvali na albume "Mr̥tyu kā tāpasī anudhyāna". Skladby majú v sebe nádych veľkoleposti, tak v pomalších ako aj rýchlejších pasážach. Opäť to svojsky páchne metalovým pravekom a ich skladateľskú priamočiarosť povýšili na cnosť. Je to tradičná spanilá jazda, na akú sme u CULT OF FIRE zvyknutí. Aj bez vizuálu vyžaruje z ich hudby čosi rituálne až mystické. Asi najbližšie majú k americkým WOLVES IN THE THRONE ROOM, pričom kvalitou ani v najmenšom nezaostávajú za touto formáciou.
Trochu sa pristavím pri zvuku tejto nahrávky. Nie som nijaký audiofil, no keď som ju počúval doma na reproduktoroch, všetky tie etno prvky boli trocha utopené. Až na slúchadlách a po upravení ekvalizéru to všetko vystúpilo na povrch. Tak to len na okraj, ak by ste mali podobný problém.

Na záver som vám pripravil krátky "výťah" k samotnému konceptu nahrávky. CULT OF FIRE opäť obrátili svoju pozornosť na ďaleký východ a oslobodenie hľadajú v hinduizme resp. budhizme. Novinku pojali ako dvojalbum. "Moksha" predstavuje ukončenie dookola sa opakujúceho cyklu narodenia, života, smrti a znovuzrodenia (Saṃsāra).
"Nirvana" vychádza z konceptu budhizmu a je považovaná za koniec všetkých utrpení. Je to stav mysle, keď sa ľudské emócie ustália a všetky pocity sa rozplynú. Je to v postate vrchol osvietenia. V niektorých výkladoch resp. učeniach sú dokonca považované za to isté. Prvá časť pojednáva o živote Kinarama a jeho ceste k Mokshi. Druhá časť je o piatich veľkých budhoch (Tathāgata), ktorí vystupujú v rôznych budhistických tantrách. Každý z nich má svoju špecifickú farbu, vlastnosti a poslanie.

CULT OF FIRE opäť namiešali čarovný nápoj, do ktorého naliali atmosferický black metal a prvky východných kultúr. Aj keď "Triumvirát" nezosadili z trónu, kult ohňa žiari ďalej.

Za poskytnutie nahrávky ďakujeme vydavateľstvu Beyond Eyes.

8,5 / 10