BETHLEHEM - Lebe Dich Leer

BETHLEHEM - Lebe Dich Leer

BETHLEHEM fungujú na scéne už dvadsaťosem rokov a v ich zostave sa prestriedalo nepreberné množstvo vokalistov. Konkrétne to bolo desať spevákov a dve speváčky. A práve albumy naspievané Cathrin Campen a Yvonne Wilczynskou (Onielar) patria medzi moje top nahrávky. Jednak majú obe speváčky veľmi svojský hlasový prejav a ženský element ich hudbe dáva väčšiu vášeň a emócie. Onielar prišla do kapely pred troma rokmi a natočila s kapelou album "Bethlehem". Hudobne sa kapela vrátila ku koreňom a úspešne nadviazala na geniálny album "Sardonischer Untergang im Zeichen irreligiöser Darbietung". Dokonca si dovolím tvrdiť, že ho aj prekonali a to najmä vďaka Onielar. Mnohí túto speváčku budú poznať z kapely DARKENED NOCTURN SLAUGHTERCULT. V ich tvorbe sú jej hlasové kreácie čiastočne obmedzené a jej talent naplno rozkvitol príchodom do BETHLEHEM.

Novinka voľne pokračuje v šľapajách svojho predchodcu a rozvíja osobitý štýl tejto formácie. Ten v sebe ukrýva rockové gitarové vyhrávky miestami až "detsky" jednoduché, ktoré umne kombinujú s temnými black metalovými pasážami. Celé to má zvláštnu nihilistickú atmosféru a je v tom čosi úchylné. Prvky šialenstva, chaosu a zúfalého hnevu prináša do ich hudby hlavne Onielar. Jej hlasový prejav je mimoriadne pestrý a dokáže ním vyvolať množstvo silných emócií. Od šepotu, recitácie, čistého spevu až po šialený rev, ktorý pripomína pacienta v zvieracej kazajke. Ako celok znie ich hudba mimoriadne pôsobivo a veľmi svojsky. Ide o jednu z najoriginálnejších sucide black metalových kapiel aké poznám. Ako jedny z mála posúvajú tento konzervatívny žáner vpred, aj keď v rámci vlastnej tvorby čiastočne stagnujú. Mne však takto kvalitná stagnácia vôbec neprekáža.

Subjektívne si však myslím, že novinka neprekonala svojho predchodcu. K tomu jej však veľa nechýbalo, snáď niekoľko výraznejších momentov. Napriek neprehliadnuteľnej kvalite mi na novinke chýbajú hity ako "Gängel Gängel Gang" či "Arg tot frohlockt kein Kind". Každopádne album "Lebe Dich Leer" môžem vrelo odporučiť. BETHLEHEM s Onielar začali písať novú kapitolu svojej histórie a potenciál novej zostavy je veľmi silný.

9 / 10

1. Verdaut in klaffenden Mäulern
2. Niemals mehr leben