ARTILLERY - When Death comes

Dáni Artillery boli vždy trochu v tieni veľkých amerických aj európskych thrashových kapiel a nikdy sa im nedostávalo príliš veľa pozornosti. Na poli thrash metalu však ide o originálnu a veľmi kvalitnú kapelu, ktorá nikdy nenahrala zlý album (hoci ich má na konte iba 5). Fanúšikovia však nezabudli a určite sa tešili na novinku, „When Death Comes“.

Od posledného albumu – B.A.C.K. z roku 1999 – sa udiala jedna veľmi výrazná zmena na poste vokalistu. Flemminga Rönsdorfa nahradil „Nico“ Adamsen. Namiesto neurotického jačania Rönsdorfa je teda počuť pestrý arzenál Adamsena: krik, melodický spev (veľmi dobrý, mimochodom) a ak ma uši neklamú, tak na niektorých miestach aj growling.

Základom albumu je práca bratov Stützerovcov. Riffy sú, aj vďaka vyváženej produkcii, krásne čitateľné a zasekávajú sa do lebky rýchlejšie, ako sa stačíte spamätať. Držia si však osobitosť a technickosť. To isté sa dá povedať o sólach. Tempo skladieb je prevažne dosť rýchle, ale Artillery vždy vyznávali pestrú kompozíciu, takže dôjde aj na melodické spomalenie, aj na drvivé „pochodovky“. Artillery mali vždy cit pre melódie, povedal by som, že na „When Death Comes“, je ich o niečo málo viac, ako na albumoch z 80-tych rokov.

Dve skladby, menovite „Uniform“ a „Delusions of Grandeur“ pochádzajú z dema „Mind Factory“ z roku 1991. Zvyšok je nový materiál, a kto by čakal poddávanie sa trendom, ten nech skúsi šťastie inde. Toto je old-school. To môže byť plusom, ale aj mínusom reunionu kapely. Našťastie je nový album svieži a zaujímavý. Takže úvahy o opodstatnenosti vydávania albumu po 10 rokoch odpadajú.

Hovoriac o sviežosti, skúste sa započúvať do prelínania rytmickej a sólovej gitary v titulnej skladbe, alebo si vypočujte, ako sa „10,000 Devils“ v druhej časti zlomí do zúrivej vypaľovačky. Najlepšími zásekmi sú však „Sandbox Philosophy“, polo-balada „Delusions of Grandeur“ (Adamsen tu jednoducho žiari) a hlavne šialene tvrdá „Upon My Cross I Crawl“.

Mínusy? Príliš veľa ich nie je. „The End“ a „Damned Religion“ nie sú až také silné, ako ostatné skladby a bicie by mohli byť o kúsoček lepšie. Žiaden zásadný posun sa tiež nekoná, ale to asi ani nikto nečakal. Vyrovnaný súper pre Kreator v kategórii „Best Thrash of 2009“.

8,5 / 10

01. When Death Comes
02. Upon My Cross I Crawl