ARMORED SAINT - Win Hands Down

Sláva je prežitok, ale na niečo je predsa len dobrá. Napríklad na inšpiráciu, hlavne pre kapely, ktoré mali všetok potenciál, ale v osemdesiatych rokoch to nevyšlo. Podľa Johna Busha si ARMORED SAINT pri nahrávaní svojej siedmej štúdiovky povedali, že chcú nahrať album, ako keby boli najväčšou kapelou na svete. Nahrávka dokonca dostala motivačný názov “Win Hands Down”. Ale napokon je všetko podobné, ako doteraz, ide stále skôr o kultovú skupinu, v ktorej spieva “ten týpek čo bol v ANTHRAX”.

A skutočne to znie ako najväčšia kapela na svete? Áno a nie. SAINT sa nikdy nesnažili o pompézne, grandiózne veci a žiadne odškrtávanie superlatívov sa nekoná ani dnes. Držia sa pri zemi a to je súčasť ich charizmy, z ktorej za tie roky nezmizlo vôbec nič. Skôr naopak, ak niečo z tejto nahrávky cítiť, tak to je chuť robiť hudbu pre fanúšikov, na nič sa nehrať. A povedzme si otvorene, máloktorá z “najväčších” kapiel to robí bezvýhradne. Na druhej strane, “Win Hands Down” je album otvorený drobným, spestrujúcim experimentom.

Dobrý príklad hravosti nájdeme v hymnickej titulke. Obrovsky refrén podporovaný vynikajúcim zdvojeným sólovaním zrazu obsahuje... pokojnú, lounge music pasáž. A tá funguje. Podobne na tom sú aj skladby ako “An Excercise in Debauchery” či “Up Yours” - prekvapivé vstupy s prvkami blues či rytmické vychytávky padnú ako uliate a obidve menované patria medzi najlepšie piesne na celom albume. A ak už hovoríme o kvalite skladieb, tá je veľmi vyrovnaná. Ak je “With a Head Full of Steam”, ozvláštnená ženskými vokálmi Pearl Aday, najmenej zaujímavá skladba z arzenálu ARMORED SAINT, tak beriem.

Kľúčovou pre celkovú atmosféru je práve absencia skutočnej túžby po statuse najlepšej kapely na svete. Všetko je to “iba akože”. Páni o nemajú záujem o sex, drogy a rock ‘n’ roll, hrajú hudbu, ktorá ich baví a ktorá sa skvele počúva, a tým to vlastne končí. Ani náznak drobnej arogancie alebo zúrivej ctižiadosti. A to sú kvality, ktoré zdobili a zdobia tie “veľké” kapely ako GUNS ‘N’ROSES, METALLICA, alebo napríklad aj SABATON.

Na pohode pridávaju aj texty. John Bush a jeho leví hlas sa radi posťažujú, ale robia to v sarkasticky úsmevnom duchu. Od moderného života (“That was then, way back when”), cez riťolezcov (“Up Yours”) až po rozjímanie nad vlastným životom (“Muscle Memory”), SAINT sa držia pozitívneho pohľadu a tém, ktoré poznajú úplne všetci. Metalové príšery a vikingov prenechávajú iným.

A napokon slovko k muzikantským výkonom - tie sa, oproti “La Raza”, rozhodne vylepšili. Alebo skôr osmelili, nemajú problém trochu sa ukázať a zasólovať si. Komplikovanejšie pasáže bezpochyby lahodia uchu, ale - v súlade s témou albumu - hlavne skromne. Superlatívy však patria Johnovi Bushovi - jeho hlas nestarne a dokonca sa miestami odhodlal k vypätejším, vyšším tónom, len aby neskôr precítene odspieval “In an Instant”. Sólové gitary a Bushov spev sú na najvyššej úrovni. Avšak ARMORED SAINT sú hlavne o tímovej práci.

Považujem sa za skromného človeka a keď si tak počúvam “Win Hands Down”, aspoň mám ten hrejivý pocit, že nie som jediný. Novinka ARMORED SAINT sa mi asi ráta viac, než by mala. Predsa len, je to klasický hard’n’heavy s citom pre rockovú estetiku, nič nové. Lenže aj to “nič nové” je podané učebnicovo a so správnym nadhľadom, a preto jediná vec, v ktorej nebudem skromný, bude hodnotenie.

8,5 / 10

01. Win Hands Down
02. Mess