ARCH ENEMY - Will To Power

ARCH ENEMY - Will To Power

Přiznám se, že starší desky ARCH ENEMY mě moc nebavily. Stále podobné tempo, žádné extra výrazné melodie, málo momentů, které by opravdu zaujaly. A nic na tom nezměnil ani úctyhodný pěvecký výkon Angely Gossow. Můj pohled na tvorbu téhle švédské party změnila až minulá deska „War Eternal“. Mimochodem první album ARCH ENEMY, na kterém se mikrofonu chopila půvabná modrovláska Alissa White-Gluz. Pánové a dáma se na této placce pustili do melodičtějších vod a muzika dostala spád a svěžest aniž by přitom ztrácela drsnost a říz.
Byl jsem proto hodně zvědavý, co přinese „Will To Power“. Vydají se ARCH ENEMY dál po melodičtější stezce, nebo se otočí a vyrazí zpět do temných a zamlžených deathových hvozdů? Odpověď na tuhle otázku jsem dostal rychle - stačilo poprvé vložit novinku do přehrávače a stisknout tlačítko Play.

Tak tedy - žádné návraty ke kořenům nečekejte. ARCH ENEMY se naopak rozbíhají stále rychleji širými melodeathovými lány. A stále větší roli přitom získávají melodie a svižné skotačivé kytary. A také vlivy jiných kapel. Chvílemi tak svou melodikou připomínají CHILDREN OF BODOM a jindy se zase při poslechu vybaví vzpomínky na crossoverovou legendu GUANO APES. I díky tomu, že se Alissa White-Gluz v „Reason To Believe“ pouští i do jemnějších a čistších poloh. A vůbec to není špatné.
Jenomže… Ono je veškeré té melodiky, veselí a skotačivosti až moc. A tak se přistihnete, že si sice podupáváte do rytmu, ale vlastně vůbec nevíte, jestli je to na první nebo na poslední skladbu. Desce zoufale chybí víc temnoty, tvrdosti a syrovosti. Chvílemi tak máte pocit, jako by vám místo krvavého steaku přinesli rybí filé. A to vskutku nepotěší.

Naštěstí na albu stále najdete skladby, které mají pořádnou dávku dravosti a agresivity a nejsou přitom utopené v načechraných kytarových kudrlinkách. Pecky jako „The Race“, „The World Is Yours“ nebo „Dream of Retribution“ ale přece jen samy všechno nezachrání. Zároveň ale ukazují, že když bude tahle parta chtít, dokáže mnohem víc. Stačí se jen tak urputně nehnat do veselých a rozjuchaných melodických vod a raději se občas ohlédnout a přidat do tvorby něco z tvrdosti a syrovosti, kterou kapela v průběhu let poztrácela.

6,5 / 10

01. Set Flame to the Night
02. The Race