ACCEPT - The Rise Of Chaos

ACCEPT - The Rise Of Chaos

Ani sme sa nenazdali, čas plynie neskutočne rýchlo a legenda ACCEPT nám opäť prináša nový materiál, ktorý nesie názov The Rise Of Chaos. Keď mierne nakukneme do minulosti, asi nemusíme žiadnemu heavy metalovému fanúšikovi pripomínať, že sa jedná o štvrtý materiál tzv. novej éry, kedy v roku 2009 nahradil na poste frontmana legendárneho Uda jeho nástupca, Mark Tornillo, ktorý je, priznajme si, vokálne minimálne podobný Legende s nemeckými koreňmi. Novinka je nástupcom veľmi úspešného počinu Blind Rage, a tak bol Vzostup Chaosu pomerne očakávaným počinom.

Pri kapelách, ktoré sa na hudobnom vrchole pohybujú už 40 rokov je každý nový album výzvou, aby dokázali priniesť poslucháčovi niečo nové, mierne odlišné od toho, čo sme už od nich počuli, aby sa poslucháč len nestal obeťou toľko stále dookola otáčaných klišé, čo v dnešnej dobe nie je naozaj žiadnou výnimkou. Nemeckej legende sa to podarilo, dajme tomu, čiastočne.

Zvuk celého materiálu je klasický, acceptovský, s jasnou basovou líniou, výraznými bicími, ktoré sú pomerne priamočiare a nejakou pestrosťou nevynikajú, čo ale určite nikto nečakal. Jasnou hnacou silou na celom albume sú jasné, tvrdé, heavymetalové riffy, ktoré v sebe nesú tak silne identifikovateľný obraz, že nám je hneď jasné, ktože nám to pere do slúchadiel. To je práve možno menší nedostatok, v určitom zmysle slova, pretože novinka je menej pestrá, ako jej predchodca. Celý materiál v podstate šlape od začiatku až do úplného záveru, pričom nejakého oddychu si moc neužijeme. Je to mierny návrat k trochu starším kúskom, ktorý ale každého pravého fanúšika musí pohladiť na metalovej duši. Jednoznačné a silné zborové refrény, tých je tu požehnane, v mnohých pasážach sú vhodne doplnené Markovým ušitrhajúcim jakotom, a práve to je ACCEPT. Album všeobecne patrí k tvrdším materiálom, ktoré nám táto legenda ponúkla. Nedá sa povedať, že by nastal nejaký hudobný posun, že by kapela skúsila zabrdnúť do mierne neprebádaných metalových vôd, to určite nie. Je to jednoznačne veľmi kvalitne odvedená robota, kde starý klasický heavymetal plní ústrednú líniu celého príbehu. Zámerne som použil slovo príbeh, pretože, práve v textoch a celkovom vyznení materiálu určitá zmena nastala. Celé dielo má v sebe neskutočné množstvo odkazov na dnešnú, skazenú dobu, či už z hľadiska politického, konzumného a podobne. To je, práve, tá odlišnosť, ktorá celý materiál odlišuje od toho, čo sme od Accept už mali možnosť počuť. Chce to len mierne pozornejšie ucho poslucháča, aké bolo potrebné na iných albumoch tejto legendy.

The Rise Of Chaos je klasickou, na nič sa nehrajúcou, ukážkou tak typického heavymetalového bláznovstva, ktoré nám táto legenda podáva už takmer 40 rokov. Hudobne je to veľmi dobre, priamočiaro odvedená práca, avšak, možno mierne ostáva v jasne definovaných koľajách, po ktorých sa acceptovký expres valí už tak dlhú dobu. V jednotlivých zastávkach aspoň mierne textovo mení smer, či to ale postačuje na kvalitnú jazdu, to je na posúdení každého z Vás. A viete čo? Niekedy proste stačí opäť nasadnúť na zabehnutý stroj, aj keď je len v inom šate, ale ak šlape ako hodinky zo Švajzu, tak prečo nie!

8 / 10

01. Die By the Sword (05:00)
02. Hole in the Head (04:01)